Page 29 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 29

SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE



























            Bizans’ın ilk Türk imparatoru Fatih Sultan Mehmed’in bugün   Yedi yılda tamamlanan Fatih Divanı’nın takibi ve gerçekleştiril-
            orijinali İstanbul Fatih’te Millet Kütüphanesi’nde bulunan, Ali   mesi maddî olduğu kadar mânevî bakımdan da oldukça ağırdı.
            Emirî Efendi’nin bulduğu Fatih Divanı’ndan seçilmiş 60 kadar   Prof. İsmail Hikmet Ertaylan, yılmadan, usanmadan yıllarca uğ-
            şiirden meydana gelmiştir.                              raştı. Yavaş yavaş tamamlanan sayfaların hat ve tezhip ücretle-
                                                                    rini ayrı ayrı ödedi. Hattat Hâmid Aytaç bütün ısrarlara rağmen
            Topkapı Sarayı’nda da Fatih Albümü var…                 yazamadı. İstanbul’un fethinin 500. yıldönümü için hazırlanan
            Topkapı Sarayı Müzesi Kitaplığı’ndaki iki ciltlik “Fatih Albü-  bu albüm, yıldönümünde çeşitli yerlerde sergilendi ve çok ilgi
            mü”nde, yalnız o zamana kadar toplanmış parçalar bulunmak-  gördü.
            tadır. Divandaki şiirler, Cumhuriyet döneminin en önde gelen
            hat sanatkârları tarafından, Sultan Mehmet Han zamanında   Rikkat Kunt’un tezhip hususiyetleri hakkında neler söyler-
            kullanılan yazı çeşitleri ile yazılmıştır. Tezhipler, minyatürler ve   siniz?
            eserin cildi Fatih Sultan Mehmed’e sunulmuş eserlerin örnek-  Rikkat Kunt’un yaptığı ilk tezhiplerde ilk tezhip hocası İsmail
            lerinden yararlanılarak yapılmıştır. Bu muhteşem divan, Güzel   Hakkı Altunbezer'in etkisi görülür. Bunda İsmail Hakkı Bey’in
            Sanatlar Akademisi profesör ve mezunlarının derin bir aşk ve   öğrencilerine kendi hazırladıkları desenleri düzeltip renklen-
            sabır ile 1945 yılından 1953 yılına kadar süren çalışmalarının   dirmelerini sağlamak yerine, kendi çizdiği tasarımları uygulat-
            bir eseridir.                                           masının etkisi büyüktür. Hocasının tezhipteki tarzı ve öğretiş
                                                                    şekli kendisini tatmin etmediği için zaten çini atölyesine geçip   27
            Hatlarda ve tezhiplerde kimlerin imzası var?            Feyzullah Dayıgil ile beraber çalışmaya başlar.
            Albümün karşılıklı bir ve ikinci sayfalarındaki fihrist ve önsöz   Feyzullah  Dayıgil’in  Rikkat  Kunt  üzerindeki  etkisi  büyüktür.
            Profesör Emin Barın, üç ve dördüncü sayfalarındaki Fatih’in tuğ-  Nefes darlığı hastası olan ve gerek çini, gerekse tezhipte klâ-
            raları ise Tuğrakeş İsmail Hakkı Altunbezer tarafından altınla   sik çizgiler doğrultusunda desen çizmekte büyük bir usta olan
            yazılmıştır. Beşinci sayfadaki Fatih’in minyatürünü Hüseyin Ta-  Feyzullah Dayıgil, hastalığı nedeniyle renklendirme yapamaz
            hirzâde Behzat, aynı minyatürün etrafında bulunan şemse for-  ve klâsik tarzda çizdiği desenleri Rikkat Kunt boyar. Böyle or-
            mundaki tezhibi Rikkat Kunt yapmıştır. Altıncı sayfada bulunan   taklaşa hazırladıkları tezhip örneklerinde yine (desen Feyzi,
            şemse formu içerisindeki Divan’ın adı (Dîvân-ı Belâgati Unvan-ı   tezhip Rikkat olarak) ikisinin de imzası bulunmaktadır.
            Hazret-i  Sultan Fatih  Mehmed  Han  Avnî rahimehullah)  Macid   Feyzullah Dayıgil’in düzgün tezhip desenleri ve saz yolu tarzın-
            Ayral tarafından altın ile yazılmış, etrafındaki tezhip ise Rikkat   daki halkâr desenlerinden etkilenen Rikkat Kunt’un bu tarzda
            Kunt tarafından yapılmıştır. Yedi ve sekizinci sayfalarda, Osman-  yaptığı eserlere sıkça rastlanmaktadır. Klâsik tarz tezhip anla-
            lıca yazılmış sunuş metni İsmail Hikmet Ertaylan imzalıdır. Do-  yışına sahip olan Necmeddin Okyay da gösterdiği örneklerle
            kuzuncu sayfa ile altmış altıncı sayfalar arasında her çift sayfaya   Rikkat Kunt'u yönlendirmiştir.
            bir hattat tarafından bir şiir yazılmış ve karşılıklı her çift sayfa   Rikkat Kunt’un tezhipte kendi kişiliğini ve üslubunu yakala-
            aynı şekilde bir müzehhib tarafından tezhiplenmiştir.   masına Feyzullah Dayıgil ile beraber yaptıkları çini çalışma
            Divandaki şiirler; Hacı Kâmil Akdik, Necmeddin Okyay, Musta-  ve araştırmalarının da büyük etkisi olmuştur. Çünkü Rikkat
            fa Halim Özyazıcı, Macid Ayral, Nuri Korman, Abdülkadir Yada,   Kunt’un tezhip ve halkârlarındaki hatâyî yaprak ve çiçekleri,
            Mehmed Bahaeddin, Hamdi Yazır, Mahmud Yazır, İbrahim Sâfi,   çinide kullanılan yaprak ve çiçekler kadar zengin ve munta-
            Feyhaman Duran, Şeref Akdik ve Ali Alparslan tarafından fark-  zamdır. Hatâyîler, sanatçının elinde adeta dans ediyor gibidir.
            lı yazı çeşitleri ile yazılmıştır. Albümdeki tezhipler başta Rikkat   Halkâr tezyinatlarında desenlerin köşe ve ortalarındaki çiçek-
            Kunt ve Muhsin Demironat olmak üzere Feyzullah Dayıgil, Şük-  ler büyükçe ve detaylı, diğerleri ise bunlara nazaran daha sade
            ran Baykut, Kamuran Soyuak, Selva Altunarut, Ferhunde Orgun,   ve ufaktır. Desende çiçekler ve yapraklar dengeli bir biçimde
            Sıtkı Elçin, Dündar Tahsin Aykutalp, Feyzi Erce ve Serap Türegün   yerleştirilmiş  ve  gerekli  yerler  de  boşluklar,  yapraklar  ve  ha-
            tarafından büyük bir özen ve sabırla yapılmıştır. Eserdeki minya-  fif kıvrımlı çizgiler ile doldurulmuştur. Sanatçının tasarımla-
            türleri ise Hüseyin Tahirzâde Behzat ve Selim Turan hazırlamıştır.  rına bakıldığında, desenler bir bütünlük gösterir. Yani bütün
            Cumhuriyet  döneminin  en  önemli eserlerinden  biri olan 66   desen aynı anda göze çarpar. Halkâr desenlerinde hurde rûmî
            sayfalık, 25x40 cm. ölçülerindeki bu muhteşem eserin cildi ve   ulamalarına, yaprak ulamalarına ve bazen de bulut motifleri-
            cilt kapağını Prof. Emin Barın yapmış olup, eserin cildi ile Emin   ne yer vermiştir. Yapraklar üzerinden ve altından çıkan yarım
            Barın, 1958 yılında “Uluslararası Brüksel Sergisi”nde kitap cildi   pençler ve hatâyîler ile dallara sarılmış özgür yapraklar, Rikkat
            birincilik ödülünü ve madalyasını almıştır. Albümdeki cilt ka-  Kunt'un  halkâr  desenlerinde  sıkça  görülen  motiflerdir.  Çok
            pakları üzerinde bulunan şemse kompozisyon ve uygulama Rik-  dişli yaprakların kıvrım dişleri ile yaprak damarları muhakkak
            kat Kunt’a aittir.                                      çizilmiştir.
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34