Page 31 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 31

SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE



















































                                                                                                                                 29
                     Şeyhülislâm Yahya Dîvânı’ndan şiir, yazı.
                     Hat: Macid Ayral  Tezhip: Fatma Rikkat Kunt (MSGSÜ Resim ve Heykel Müzesi koleksiyonu).





            Halkâr süslemelerinde, zemin ya kâğıdın kendi rengidir ya da   Gölgelendirme peçlerde noktalar şeklinde, gonca ve hatâyîlerde
            plâka boyalar ile boyanmıştır. Kâğıdın kendi rengi üzerine ya-  ise inceden genişleyen çizgiler şeklindedir.
            pılan halkâr desenlerinde motifler altın ile boyanıp ya altın ile ya   Rikkat Kunt, kompozisyona son derece hâkim bir sanatçıdır.
            da lacivert, kırmızı ve çoğunlukla siyah renk ile tahrirlenmiştir.   Yaptığı tezhip hiçbir zaman yazıyla yarışmaz. Sanatçıya göre
            Kâğıdın kendi rengi üzerine yapılan halkârlar muhakkak müh-  tezhip, yazının giysisidir ve asla yazının önüne geçmemelidir.
            relenmiştir. Plâka boya ile hazırlanmış zeminlerde ise halkâr ya-  Dolayısıyla bu ilkeyi çalışmalarında açıkça görürüz. Gözü yor-
            pılırken yalnızca altın kullanan Rikkat Kunt, çoğunlukla bu tarz   mayan  sade,  ancak  zarif,  zengin  ve  insan  ruhunu  dinlendiren
            çalışmayı tercih etmiştir. Zemin rengi olarak bordo, kahverengi,       çalışmalarla karşımıza çıkar. Tasarımları daha çok zarif hatâyî
            yeşil, lacivert ve siyahı kullanan Rikkat Kunt,  bazen çiçekleri   motiflerinden oluşur. Desenler birbirine benzer gözükse de
            sarı altın, yaprakları ise yeşil altın ile renklendirmiştir.  mutlaka birbirinden farklıdır. Desenlerinde rûmî ve bulut mo-
            İç pervazlarda altın veya renkli (özellikle açık yeşil ve mavi) ze-  tifleri hatâyîlerle uyumlu bir şekilde kullanılmıştır. Klâsik tez-
            min üzerine zencerek, negatif hatâyî motifleri ve üç iplik rûmî   hip ve halkâride hatâyî motifleri ağırlıktadır ve Rikkat Kunt ile
            ulamalar kullanan Rikkat Kunt, bazen üç iplik rûmîleri tahrirle-  hatâyî motifleri altın çağını yaşamıştır.
            miştir. İç pervazına tezhip yaptığı eserleri de vardır.
            Zemin doldurmalı, tezhiplerde önceleri altın ve laciverte ilâ-  Oldukça velud bir sanatkâr olmasına rağmen sergi açmayı
            veten küf yeşili, gri, kırmızı, pembe, siyah gibi renkleri zemin   düşünmemiş. Bu keyfiyet nasıl telif edilebilir?
            rengi olarak kullanan Rikkat Kunt, daha sonra zemin renkleri   Rikkat Kunt, yaptığı tezyinatlardan keyif alırdı; mutlu olurdu.
            olarak lacivert tonları ve altın tonlarını tercih etmiş, bazen de   Bir eserin tezhibini tamamladıktan sonra karşısına alıp bakma-
            ufak alanlarda siyah kullanmıştır. Tezhip desenlerindeki çiçek-  nın herkesin anlayamayacağı bir mutluluk olduğunu ifade eder-
            ler sade ve detaysız penç, gonca ve hatâyî çiçekleridir. Dallar ve   di. Bu keyif ona yeterdi. Şahsi bir sergi açacak kadar elinin altın-
            yapraklar altın ile çiçekler ise kat kat (açıktan koyuya) renklen-  da eser de yoktu zaten. Tüm eserleri bir yerlerde sanatseverlere
            dirilmiştir. Çiçek rengi olarak pembe, mavi, yeşil, sarı, leylâk,   mutluluk vermekle görevliydi.
            turuncu ve kırmızı tercih ettiği renklerdir ve bu renklerde da-
            ima canlılıktan kaçınmıştır. Çiçeklerin en dış kısmı beyaz ile   Sizce kamuoyu ve sanat camiamız Rikkat Hanım’ın kadrini
            sınırlandırılıp, siyah ile tahrirlenmiştir. Bu çeşit renklendirme   gereğince idrak edebilmiş midir?
            Rikkat Hanım tezhiplerinin en belirgin özelliğidir. Çiçeklerin   Sanat camiamız ve kamuoyu hangi sanatkârın kadrini gereğince
            ortasını, çiçekleri boyadığı rengin koyusu ile gölgelendirmiştir.   bilmiş ki? Bir sanatkârın kadri, kıymeti ortaya koyduğu eserlerin
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36