Page 26 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 26
F A T M A RİKK A T KUNT (1 90 3– 1 986 )
Sülüs-nesih Fâtihâ Sûresi.
Hat: Mustafa Halim Özyazıcı Tezhip: Fatma Rikkat Kunt
24
bir deseni düzeltmek yerine desenin yenisini çizip, kendi çizdi- Mezuniyetten sonra, Akademi müdürü Burhan Toprak, Rikkat
ği desenin uygulanmasını ister. Hâlbuki Rikkat Hanım, çizdiği Hanım’ı Akademi Kütüphanesi’nde çalışma konusunda ikna
desenlerdeki eksikleri görüp düzeltmek ve tezhibi bilinçli olarak eder ve Rikkat Hanım 1948 yılına kadar kütüphanecilik yapar.
öğrenmek ister. Bu arada Akademi’de Çini hocası olarak görev Ancak sanatçının kalbinde hocalık yatmaktadır. 1946 yılında
yapan Feyzullah Dayıgil, Rikkat Kunt'a birlikte çalışmayı teklif İsmail Hakkı Altunbezer'in vefat etmesi üzerine tezhip atölye-
eder. Zaten hocasının tezhipteki tavrına alışamayan Rikkat Ha- sinin bütün yükü Muhsin Demironat’ın üzerine kalır ve Rikkat
nım, Çini atölyesine geçer. Bu duruma İsmail Hakkı Altunbezer Hanım’ı yanına ister. Bu arada 1948'de Necmeddin Okyay emek-
epey gücenir. Feyzullah Dayıgil ve Rikkat Hanım birlikte İstan- li olur ve yerine Rikkat Hanım’ın tayin olmasını ister. Rikkat
bul kütüphanelerini, cami ve türbelerini gezerler ve çinileri in- Kunt’un tayininin geldiği sırada Akademi’de çıkan yangın sonu-
celerler. Çinilerdeki lâleleri toplayarak bir çalışma hazırlarlar ve cunda Akademi Kütüphanesi’ndeki bütün sanat kitapları yanar.
bu çalışmayı “İstanbul Çinilerinde Lâle” başlığı altında Vakıflar Bu olay Rikkat Kunt’u derinden etkilemiştir. Sanatçı, 1948 yılı
Dergisi’nde yayımlarlar (1938). Nisan ayında Muhsin Demironat’ın yanında Çini ve Tezhip ho-
calığına başlar. 1966 senesinde Muhsin Demironat, Yıldız Por-
Sanat kabiliyetinin inkişaf etmesinde kimlerin tesiri ol- selen Fabrikası’na müdür olarak tayin edilir. Rikkat Kunt yalnız
muştur? kalır. Bölümde öğrenci azalır ve Rikkat Hanım 1968’de emekli
Klâsik tezhibe vâkıf olan Necmeddin Okyay, Rikkat Kunt’a klâ- olduğunda tezhip atölyesi de kapanmıştır.
sik tezhip örneklerini inceleyip kendisine bir yön çizmesi gerek- Bundan sonra Rikkat Kunt, çalışmalarına Beylerbeyi'ndeki evin-
tiğini söyler ve o zamanlar kendisinde, bugün ise T. S. M. Kütüp- de devam eder. Aynı yıl Portekiz'in Lizbon kentinde sel baskını
hanesi’nde 913 yy. ile kayıtlı bulunan Şeyh Hamdullah ketebeli olması üzerine, Gülbenkyan Müzesi’ndeki Türk eserleri harap
bir Kur'ân-ı Kerîm'i gösterir ve Rikkat Hanım’ı yönlendirir. Fey- olmuştur. 1970 senesinde Rikkat Hanım, Prof. Emin Barın
zullah Dayıgil, Rikkat Hanım’ı yönlendiren diğer önemli bir şa- (1913-1987) ve İslam Seçen ile birlikte Portekiz’e davet edilir,
hıstır. Kendisinde nefes darlığı olduğu için çizip de renklendire- selden bozulan eserlerin restorasyonlarını yaparlar. Bu arada Ali
mediği birçok deseni Rikkat Hanım renklendirmiştir. Bu şekilde Şîr Nevâî'nin eserlerinde bulunan minyatürlerin restorasyonu-
hazırlanmış birçok eserde beraber imzaları bulunmaktadır. na başlayan Rikkat Kunt, sağlığının bozulması üzerine İstan-
bul’a döner ve geri kalan minyatürlerin restorasyonlarına evinde
Mezuniyetinden sonra neler yapmıştır? devam eder ve tamamlar.
1944 senesinde Akademi’den mezun olan Rikkat Kunt, mezu-
niyet ödevi olarak altıgen bir çini masa deseni hazırlar ve uy- Tezhip, resim, çini, minyatür gibi farklı disiplinleri olan
gular. Rûmî motiflerinden oluşan yedi parça hâlindeki masa, sanat dallarında yetkinliği bulunmakta. Geleneksel Sanat-
sır altı tekniğinde Kütahya'da Azmi Çini Fabrikası’nda pişirilir. lar Bölüm Başkanı olduğunuz MSGSÜ’de adlarını andığım