Page 27 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 27

SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE




























                                                                                        Fatma Rikkat Kunt’un
                                                                                        mezuniyet projesi olarak
                                                                                        hazırladığı çini masa.










            sanat dallarının ayrı ayrı bölüm ve müfredatları var. Ho-  güzelliğin insan ruhuna nüfuz etmesi, bu güzelliği yansıtması
            canız, Osmanlı ilim, sanat ve fen adamları gibi hezarfen;   ve başkaları ile paylaşılması gerektiği duygusudur. Zira, Rikkat
            çok yönlü bir sanatkâr. Hocanızın çok yönlü kişiliğine dair   Kunt’un kendisi bu özelliklere sahip bir insandı ve ruhunda bi-
            paylaşımlarda bulunabilir misiniz?                      riktirdiği güzelliği cömertçe paylaşmaktan imtina etmezdi. Da-
            1918 yıllarında ressam Ali Sami Boyar’dan resim dersleri alması   hası bu özelliğini çalışmalarına da yansıtırdı.
            Rikkat Kunt’un sanat hayatında bir temel oluşturmuştur. Kendi                                                        25
            deyişiyle bu sayede tezhip çalışmalarında bir zorluk çekmemiş-  Rahle şeriki olduğunuz talebeleri kimlerdir?
            tir. Resim kökenli olması zaten minyatür çalışmalarında başarılı   Rikkat Kunt Hoca’nın yetiştirdiği ve ondan feyz alan birçok ta-
            olmasının en büyük nedenidir. Akademi’den mezun olurken ha-  lebesi bulunmaktadır.  Kamuran Soyuak, Tahsin Aykutalp, Sü-
            zırladığı diploma projesi altıgen bir çini masadır. Akademi’de çini   leyman Fevzi Erce, F. Çiçek Derman, İnci A. Birol,  Meral Ilgaz,
            hocası olarak görev yapan Feyzullah Dayıgil ile İstanbul çinileri   Ümran Yazansoy ve tekne kazıntısı lakabını verdiği Faruk Taş-
            üzerine yaptıkları araştırma da çini konusunda yaptığı başarılı   kale’dir.
            çalışmalara kaynak olmuştur. Bu sanat dallarına ilâveten yaban-
            cı dil öğrenmeye karşı istidadı da büyüktür. Akademi yıllarında   Nasıl bir hocaydı? Sizinle, talebeleriyle iletişimi nasıldı?
            da İngilizceyi ileri derecede öğrenmiştir. Piyano resitali verecek   Rikkat Kunt gerek görüntüsüyle, gerek ses tonuyla, gerek-
            kadar piyano bilgisine sahiptir. Adeta hiç boş vakti bulunmayan   se paylaşımlarıyla ve bilgisini aktarımıyla son derece nazik ve
            sanatkâr, boş vakit elde ettiğinde goblen işi yapmaktan büyük   cömert bir hanımefendiydi. Sabırlıydı… Talebelerinin, gözleri
            keyif aldığını söylerdi.                                kapalı motif çizebilecek kadar motif ve kompozisyon bilgisine
                                                                    sahip olmaları gerektiğini ifade ederdi. Tezhip sanatı ile ilgili
            Cennetmekân sizce tezhipte, resimde, minyatürde ne/neler   paylaşımları dışında, çayımızı içip kurabiyelerimizi yerken farklı
            arıyordu?                                               konularda sohbet etmeyi çok severdi.  Ayrılış vakti geldiğinde
            Rikkat Kunt, uğraştığı sanat dallarında kendine has bir tarz or-  talebe ve ziyaretçilerini kapıya kadar uğurlayan bir nezaketi var-
            taya koymuştur. Bu tarz, klasik üsluplar doğrultusunda, yazının   dı. Hele intizamla katlayıp koyduğu desen ciltbentlerini itinâ ile
            giysisi olarak ifade ettiği tezhibin yazının önüne geçmeyecek;   açıp desenlerinden bizlere hediye ettiği vakit en keyif aldığımız
            yazı ile yarışmayacak düzeyde olması şeklinde bir anlayış ile   anlardandı.
            sade, ince, gözü yormayacak bir tarzdı.
            Tezhip, sabır isteyen bir uğraştır. Tezhip yaparken asla sıkılacak   Rikkat Kunt Hanımefendi’nin insanî, vasıfları hakkında
            bir duygu içerisinde olmadığını; böyle hissettiğinde çalışmayı   neler söylemek istersiniz?
            bırakıp başka işlerle uğraştığını ve gözlerini dinlendirmek için   Rikkat Kunt, ismiyle müsemma, zarif, ince, güzel Türkçesiyle
            uzun uzun yeşil ağaçlara ve uzaklara baktığını ifade ederdi.  sohbet ettiği kişileri etkileyen, aynı zamanda iyi bir dinleyici ki-
                                                                    şiliğe sahip, cömert, güzel gönüllü ve inançlı bir insandı.
            Şu anda yöneticilik ve hocalık görevlerinde bulunduğunuz
            üniversitede; o zamanki ismiyle İstanbul Güzel Sanatlar   En mümeyyiz hususiyeti neydi?
            Akademisi’nde uzun yıllar talebe yetiştirdi. Akademi’de   Rikkat Kunt Hoca’nın en mümeyyiz hususiyeti son derece nazik
            yaptığı hizmetlerin bugünkü geleneksel sanatlar ortamına   ve cömert olmasıydı. 1978’di sanırım; Hattat Hüseyin Gündüz
            sağladığı katma değerler nelerdir?                      ile birlikte bir zer-endûd tuğra ve Şefik Efendi’nin celî sülüs bir
            Rikkat Kunt’un biz talebelerine ve tezhip camiasına verdiği en   levhasına ne yapılabilir diye Rikkat Hocam’ı Beylerbeyi’ndeki
            mühim özellik; geleneksel sanatların temelinde yatan güzelin,   evinde ziyaret ettik. Henüz aktif olarak tezhiple iştigal etmeye
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32