Page 73 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 73
SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE
Râkım, Kazasker Mustafa İzzet Efendi, Hasan Rıza Efendi, Medreselerin kandillerle aydınlanan derviş odalarında ka-
Sâmi Efendi, Yahya Hilmi Efendi, Bakkal Arif Efendi, Meh- mış kalemler, asırlar boyunca aharlı kâğıdın üzerinde zikir
met Şefik Efendi, Kayışzade Hâfız Osman, Necmeddin Ok- sesine durdu… İstanbul’da yüzlerce hattat, binlerce, on bin-
yay, Mustafa Halim Efendi ve Hamit Aytaç gibi güzide sanat- lerce Mushaf-ı Şerif, hilye, levha kaleme aldı; camiler yazı-
kârlar, Türkler arasından yetişti. Ve böylelikle Hâfızalarda larla donatıldı.
yer eden ve az önce de arz ettiğimiz tarihi hakikat ortaya çık-
tı: “Kur’ân-ı Kerîm Mekke’de, Hicaz’da nâzil oldu; Mısır’da Hattatlar şüphesiz en fazla Allah’ın ismini zikreder ve dahi
okundu; İstanbul’da yazıldı.” yazar. Netice itibarıyla hattata lazım gelen kâğıt, kalem ve
mürekkeptir. Kâğıt, kalem ve mürekkep… Üç kelime; üç ayrı
İstanbul’da tam altı asırdır hat sanatı üzerine çalışılıyor. terkip… Vuslat ânı gelince kâğıdın şefkatli yüzünde kamış
Mushaflar göz nuru ile kaleme alınıyor. İstanbul’un fethi- kalem zikre durur… Zikrin evveli Allah’tır; âhiri Allah… Ka-
nin akabinde tesis edilen Saray (Fatih) Nakkaşhânesi, Asi- mış kalemden önce elif harfi belirir… Lafza-i Celâl’deki elif…
tane’nin ilk hat mektebidir. Burada başlayan kitâbet çalış- Sonrasında harfler birbirini takip eder ve ince bir nesih ka-
maları bilahare İstanbul’un tüm medrese, dergâh, mektep, leminin ucunda Vâcibü’l-Vücûd Hazretleri’nin ism-i şerifi
cami ve mescitlerine yayıldı. belirir: Allah…
71
Hattat Sâmi Efendi hattı ile zırnık mürekkebi ile yazılmış Celî-Sülüs istif (Sâd Sûresi 38/50).
HÜ SN-İ HA T S ANA TI