Page 77 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 77
SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE
üstünde eğik olarak tutulur ve kalemtıraş olarak adlandırılan özel Kullanım alanları; kitâbî sanatlardan mimarîye, padişahların imza-
bir bıçakla yontularak belli bir açıda kesilir. Celî yazılarda ise ağaç- larından özel zamanlarında giydikleri gömleklere kadar yaygındır.
tan yapılmış kalın uçlu kalemler kullanılır. Hat sanatında kullanılan
mürekkep de özel olarak hazırlanır. İs ile arapzamkının dövülmesi Hat sanatı için “Cismânî aletlerle icra edilen ruhânî hendese”
neticesinde elde edilen bu mürekkep, akıcı biçimde yazı yazmayı tabirini kullandınız. Bu sözü nasıl anlamak gerekir?
sağlar, yanlış yazma durumunda da kolayca silinir. Hat sanatında Bazı İslâm âlimleri Kur’ân’ın lafzı ve mânâsı gibi, yazısının da ilâhî
kullanılan kâğıtlar da özeldir. Kâğıtlar evvela hamurları ne olursa vahye dayandığını bildirmektedirler. Hattatlar bu anlayışla bir iba-
olsun, nebâtî ve madenî boyalarla çeşitli renklere boyanır. Mürek- det coşkusu, disiplini içinde Kur’ân’ı istinsah etmişler; ilâhî mesajın
kebi emip dağıtmaması, kaleme akıcılık sağlaması için kâğıtların gönüllere iletilmesine vasıta olmuşlardır.
yüzeyine ahar denilen bir madde sürülür ve daha sonra da müh-
relenir. Mürekkep, hokka içinde saklanır. Camdan başka pişmiş “Kur’ân-ı Kerîm Hicaz’da nâzil oldu; Mısır’da okundu; İstan-
topraktan, metalden, çeşitli ağaçlardan da hokka yapılabilir. Kalem bul’da yazıldı.” tespiti, Türklerin hat sanatındaki yerine işaret
sokulduğunda uç dibine vurup bozulmasın diye hokkanın içine lika eder. Bu tesbit nasıl ortaya konmuştur ve hâlâ geçerli midir?
denen bir tutam ham ipek konur. Kur’ân-ı Kerîm, başlıca iki kutlu şehirde nâzil oldu; Mekke ve
75