Page 79 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 79

SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE




            Medine. Onun için mushaflarda sûrelerin başında bu sûrelerin   biçimlendirmiş ve kâğıt üzerine dökmekte bir hayli güçlük çekmiş-
            Mekke’de ya da Medine’de nâzil olduğunun yazıldığını görüyo-  tir. Şeyh Hamdullah’ın Aklam-ı Sitte’ye kattığı bu yeni yorumun
            ruz. Mısır’da Arap tarzı Kur’ân okuyuşlarının insanlarda tutulma   1485 yılı civarında gerçekleştiği zannedilmektedir. Bundan sonra
            yapmasının sebebi, Kur’ân’ın aslî telaffuzlarının, Kur’ân’da mûciz   “Kur’ân-ı Kerîm İstanbul’da yazıldı.” ifadesi manasını bulmuştur ve
            olarak oluşturduğu akıcı güzelliktir. Zaten bir belagat mucizesi   bu kâide hâlâ geçerliliğini devam ettirmektedir.
            olan Kelamullah’ın, fonetik ve mahreç olarak dünyanın en güzel
            sesli kârîleri ile buluşması, insanlarda Kur’ân ile olan münasebetin   Hat sanatının kurucu şahsiyetleri kimlerdir, ekoller nasıl
            artmasına vesile olmuştur. Yazılmasıyla alakalı olarak da, Müsta-  oluşmuştur? Ekol sahibi hattatlar kimlerdir?
            kimzâde’nin Tuhfe-i Hattatîn isimli biyografik eserinin Şeyh Ham-  Halife Hz. Osman’ın (r.a.) ve Hz. Ali’nin (k.v.) yazının gelişmesin-
            dullah Efendi’yle ilgili bölümünde şöyle bir bahis vardır: Bir gün   de büyük katkıları olmuştur. Hazreti Ali Efendimiz hattatların pîri
            sohbet esnasında Sultan II. Bayezid: “Yakut Musta’sımî’nin itina   kabul edilmiştir. Hattı ileri bir merhaleye eriştirenler arasında, ayrı
            edip yazdıklarını görmemişsiniz.” diyerek hazinesinden yedi adet   bir mevkisi olan İbn-i Mukle, hattın nizam ve ahengini kaidelere
            Yakut hattı çıkarttırmış ve “Bu tarzdan başka bir üslup bulunsa iyi   bağlamıştır. İbn-i Bevvab adıyla tanınan Bağdatlı Ahmet b. Hilâl,
            olurdu.” şeklinde Şeyh Hamdullah’a tavsiyede bulunmuştur. Bu-  hocası İbn-i Mukle’nin iyi harflerini seçmiş, daha canlı ve kıvrak
            nun üzerine Şeyh Hamdullah’ın halvete çekilerek kendi üslubunu   bir üslup geliştirerek İbn-i Mukle yolunu değiştirmiştir. Yakut el
            ortaya  koyduğu rivayet edilmektedir. Müstakimzâde,  sanatçının   Musta’sımî’nin Anadolu’daki etkisi Sultan II. Bayezid’in baş hatta-
            yeni bir üslup meydana getirebilmek için sarf ettiği gayreti aktar-  tı Şeyh Hamdullah zamanına kadar devam etmiştir. Hâfız Osman,
            maktadır. Ona göre Şeyh Hamdullah geçmiş büyük üstadların ve   Arap yazısına estetik bakımdan en olgun biçimini kazandırmış,
            Yakut’un yazılarını günlerce ve büyük bir dikkatle incelemiştir.   isimleri hâlen anılan birçok hattat yetiştirmiş ve bu yeni üslup ile
            Onların yazı estetiğinde elde edemediği yazının klasik oranlarını,   verdiği önemli eserler sayesinde kendisinden sonra yetişen hattat-
            en güzel duruşunu ve satır üzerindeki ahengini öncelikle zihninde   ların hepsi Hâfız Osman’ı izlemişlerdir. Bu ekolü devam ettirenler









                                                                                                                                 77


















            Celî Ta‘lik âyet-i kerîme: Allahu latîfûn bi ibâdihî.



























            Celî Ta‘lik dua: Sübhanallahi ve bihamdihî sübhanallahilazîm.


                                                 HÜ SN-İ HA T S ANA TI
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84