Page 80 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 80

M AHM U T Ş AHİN

















































                  Celi Ta‘lik Ayet-i Kerîme: Ve inneke le alâ hulukın azîm (azîmin).  Celi Sülüs: Yâ Hafîz.
        78








                  arasında Derviş Ali, Yedikuleli Seyyid Abdullah, Eğrikapılı Rasim ve   almanın en kolay yolu olması… Hat ayrıca Osmanlı mimarîsinde
                  İsmail Zühdî Efendi gibi şöhret bulmuş isimler zikredilebilir. Sülüs   aslî vazifesini camilerde icra etmiştir.
                  ve celî yazıda iki ekol adı geçer: Mustafa Râkım ve Mahmud Cela-
                  leddin ekolü. Mahmud Celaleddin, Hâfız Osman Efendi’nin yazıla-  Hattın daha iyi noktalara gelmesi noktasında hattatlara ve
                  rına bakarak kendini yetiştirmiş, harekeleri daha da inceltip, sert,   kamuoyuna ne türden görevler düşüyor?
                  küt ama keskin sülüsleri ile Şeyh ve Hâfız üsluplarından ayrı bir   Kur’ân-ı Kerîm medeniyeti ile her dem yaşamaları gerekiyor Müslü-
                  ekolün temsilcisi olmuştur. Mustafa Râkım Efendi ve onun izin-  manım diyen insanların.
                  den giden Kazasker Mustafa İzzet Efendi, celî yazıda ekol sahibi   Hattatlar işlerini en ziyadesiyle yapmalı, kibir ve burun büyüklü-
                  isimlerdir. Mehmet Şevki Efendi, XIX. yüzyılda sülüs ve nesihte en   ğünden uzak durmalı, en vurgulu âyet, hadis ve kelâm-ı kibarları
                  güzel harf ve terkiplerin yazılarında buluştuğu son ekol olmuştur.  insicamla yazmalı, gündelik politikalardan ziyade tarihî vizyonları
                                                                         üzerinde tefekkür etmelidir. Kamuoyu da bu dinî ve millî sanatımı-
                  Türk hat sanatının alâmetifarikası nedir/nelerdir?     za sahip çıkıp bu sanatla ilgilenen az sayıdaki sanatçıya maddi-mâ-
                  Haşmeti ve sadeliği…                                   nevî destek vermelidir.


                  Bidayetinden günümüze hat sanatıyla ortaya konulan çalış-  Hattatların sıkça yazdığı Hilye-i Şerifeler nasıl ve hangi ihti-
                  malar arasında en fazla dikkatinizi çeken eser hangisidir?  yaca binaen ortaya çıkmıştır?
                  Tabii ki asıl amacı olan Kur’ân-ı Kerîmler…            İslâm inancı, putlaştırılabilecek kimselerin tasvirlerinden şiddetle
                                                                         kaçınmıştır. “Süs, ziynet” manasının yanı sıra “hilkat, suret, sıfat”
                  Kur’ân-ı Kerîm kitâbeti üzerine temellenip gelişen hat sanatı   manalarını da taşıyan hilye kelimesi, Hilye-i Saadet veya Hilye-i
                  hangi sâiklerle levha sanatına dönüşmüştür?            Nebî olarak da isimlendirilir. İnsan, sevdiğini gözünün önünde gör-
                  Matbaanın gelişmesi bunda en önemli faktördür. Bunun yanında   mek ister. Bizlerin ise en kıymetlisi şüphesiz Sevgili Peygamberi-
                  gündelik yaşamda göz önünde bulunması ve metinlerden ibret   mizdir.


                                                         HÜ SN-İ HA T S ANA TI
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85