Page 92 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 92

F ARUK T A ŞK ALE



















































        90
                  Bir kez Allah diye aşk ile lisan
                  Dökülür cümle günah misli hazan
                  Hat: Hamit Aytaç. Tezhip: Faruk Taşkale

                  Bu deneyimde dikkatinizi neler çekti?                  Klasik bir tezhip çalışması nasıl yapılır?
                  III. Ahmed Yemiş Odası’ndaki çiçek ve yemiş resimleri adeta büyü-  Klasik tezyinatta tezhiplenecek yazıya veya alana uygun tasarım ya-
                  lemişti beni ve çoğunu orijinal boyutlarıyla murakkaa üzerine çalış-  pıldıktan sonra desen, uygulanacak alana aktarılır, çizilir. Aktarım
                  mıştım. İkinci sene yıl sonu sergimizde ilk çalışmam olan bir kıt’a,   işleminden sonra altınlanacak alanlar altınlanır, parlatılacak kısım-
                  Japon bir koleksiyoner tarafından satın alınmıştı. Aynı sergide   lar  mührelenir.  Daha  sonra  çiçekler  renklendirilir.  Renklendirme
                  IBM, III. Ahmed Yeşim Odası’ndan esinlenerek yaptığım “Vazoda   aşamasını takiben tüm motifler tahrirlenir yani motif kenarlarına
                  Güller” isimli çalışmamı satın almış ve çiçeklerle ilgili bir koleksiyon   siyah boya ile kontür çekilir ve en son, çoğunlukla motifler dışında
                  siparişi vermişti.                                     kalan zemin ( boşluklar) lacivert renk ile doldurulur.
                  Çalışmalarımın sanatsever koleksiyonerler tarafından beğenilip
                  takdir  edilmesi,  evlerini  ve  bürolarını  süslemesi  gurur  verici  ve   Levha özelinde soracak olursak, iyi bir tezhip eseri hangi özel-
                  teşvik edici bir durumdu. Duyguların boyalar ile ifade edilmesi ve   liklere sahip olmalıdır?
                  başkalarıyla paylaşılması olağanüstü bir duyguydu. Resim çalışma-  Osmanlı İmparatorluğu’nda matbaanın yoğun olarak kullanılmaya
                  larımı ilerletmeyi düşündüğüm bir dönemde, başlangıçta yalın bir   başlanması ile birlikte kitap yazımı, işlevini büyük ölçüde kaybet-
                  sevgi ve ilgiyle başladığım tezhip sanatı gelecekte tüm yaşantımı   miştir. Hat sanatkârları sanatlarını daha çok, âyet-i kerîmeleri ve
                  etkilemişti.                                           hadis-i şerifleri, güzel sözleri ve şiirleri ihtiva eden, duvarlara asıla-
                                                                         cak şekilde tasarlanan levhalar, hilyeler ve kıt’alar yazmak şeklinde
                  Osmanlı Cihan Devleti’nin sarayında çalışmak, hâlet-i rûhiye-  icra etmişlerdir. Dolayısıyla tezhip sanatı da bu yönde gelişmiştir.
                  nize nasıl yansıyordu?                                 Levha, kıt’a ve hilyelerde, iç bölümler ve küçük alanlar klasik tarz-
                  Saray içerisinde bir atölyede çalışmak mânevî anlamda son derece   da; dış bordürler çoğunlukla lacivert, bordo, kahve, yeşil ve siyah
                  etkileyici ve motive ediciydi. Sık sık günümüzde önemli bir yeri olan   tonlu zemin rengi üzerine altın ile halkârî tarzda tezyin edilmiştir.
                  hattatlarımız atölyeye gelip bizi ziyaret ederlerdi. Günümüzde ba-  Bazen dış bordürlerin de klasik tarzda tezhiplendiği görülür. İyi bir
                  şarılı bir şekilde tezhip sanatına hizmet eden kişilerin bir kısmı bu   levha tezyinatı için levhanın yazıldığı yazı çeşidi, metnin içeriği, ya-
                  atölyeden mezun olmuş kişilerdir. Topkapı Sarayı Geleneksel Türk   zının kompozisyonu ve eğer levha geçmiş dönemlerde hazırlanmış
                  Sanatları kursu, tezhip sanatı açısından önemli bir yere sahipti.   ise dönemin tezhip özellikleri son derece önemlidir.



                                                            TE ZHİP S ANA TI
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97