Page 94 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 94

F ARUK T A ŞK ALE



















































        92            “Yâ Vedûd”
                      Hat: Hüseyin Gündüz
                      Tezhip: Faruk Taşkale







                  Levhalar duvarlara asılacak şekilde tasarlandığı için tezyinat da en   etkilemiştir. 20. yüzyıl Cumhuriyet dönemi tezhip sanatındaki ge-
                  az 1-2 metre uzaklıktan takip edilecek ölçü ve özelliklerde olmalı-  lişme, Muhsin Demironat ve Rikkat Kunt ile gerçekleşmiştir. Her
                  dır. Kitap tezyinatı gibi 25-30 cm.den fark edilecek kadar ince ol-  iki sanatkâr da müze ve kütüphanelerde bulunan klasik eserleri
                  ması gereksiz olabilir.                                incelemiş ve gözleme dayalı bir şekilde klasik üslupta eserler ver-
                                                                         mişlerdir.
                  Tezhip sanatkârlarımız sanatlarını geliştirme ve ileriye götür-
                  meye yönelik neler yapıyor/yapmalı?                    Günümüz için de bir paragraf açalım dilerseniz…
                  Tezhip sanatını etkileyen nedenlerin başında kültürel etkileşim   Tabii ki… Günümüzde tezhip sanatı klasik ve serbest tasarımlar
                  ve değişimler, sosyal ve ekonomik nedenler, yöneticilerin sanata   olarak iki şekilde icra edilmektedir. Klasik tasarımlar, klasik formda
                  bakış açıları, sanatkârların tekrardan kaçınması, kendilerini ifade   yazılan yazılar için zorunludur. Bu bağlamda tezhip, yazının elbise-
                  edebilme arzusu ve yeni arayışlar içinde olmaları gelir. Dolayısıyla   si ve süsüdür. Tezhip olmadan yazı eksik sayılır. Yazı, klasik kural-
                  bu nedenler, diğer sanat kollarında olduğu gibi, geleneksel sanatlar   lar, motif ve desenler, klasik renkler ve uygulamalar doğrultusunda
                  içerisinde önemli bir yer tutan tezhip sanatında da farklı üslupla-  tezhiplenir. Tezyinat yapılırken yazının içeriği, yazı çeşidi ve yazı-
                  rın ve tarzların doğuşunda ve tezhip sanatının gelişiminde etkili   nın ebadı da göz ardı edilmemelidir.
                  olmuşlardır. Bazı tarz ve üsluplar, değişen beğeni ve istekler doğ-  Serbest tasarımlar, sanatkârların duygu ve birikimleri doğrultusun-
                  rultusunda her dönem etkili olmuşlar; bazıları ise bir süre etkin   da kendilerini ifade etmeleri şeklinde ortaya çıkar. Serbest tasarım
                  olduktan sonra zayıflayıp önemlerini kaybetmişlerdir. 16. yüzyılda   yapan bir sanatkârın mutlaka iyi bir klasik tasarım bilgisine hâkim
                  Saz Yolu ile Şahkulu ve yarı natüralist bahçe çiçek ve motifleriyle   olması gerekir. 20. yüzyılın sonlarından itibaren, farklı üslupların
                  Karamemi; 18. yüzyılda natüralist üslupla Ali Üsküdarî; 19. yüzyıl-  bilinçli bir şekilde incelenip bazı öğelerin bir arada ya da geliştiril-
                  da Barok üslupla Hezargradlı Zâde Ahmed Ataullah, dönemlerinin   miş olarak tasarlanıp uygulanması, farklı çalışmaların ortaya çık-
                  modernistleri olmuşlar ve tanıttıkları üsluplar tüm sanat dallarını   masına neden olmaktadır.



                                                            TE ZHİP S ANA TI
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99