Page 97 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 97
SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE
İlâhî aşk: Ahmed Muhammed Mustafa. 95
Hat: Hüseyin Gündüz
Tezhip: Faruk Taşkale
Tezhip sanatında kompozisyon, motif ve renklerdeki tekrar, adeta yansıtırken bile aslında var olandan ilham alıyoruz. Renkler, boya-
birbirinin kopyası görünümündeki çalışmaların ortaya çıkmasına lar, çiçekler ruhumuzu besleyen, iç huzurumuzu dışarı aktarmamı-
neden olmaktadır. Klasik eğitimi almış, klasik tezhip üsluplarını ve za yarayan birer araçtır.
kuralları özümsemiş bir sanatçının yeni ve farklı yorumlar yapması
yadırganmamalı ve desteklenmelidir. Amaç sadece tezhip sanatını İlâve etmek istediğiniz hususlar nelerdir?
yaşatma gibi kısır bir düşünce olmamalı. Sanat, yaşayan ve yeni ge- Uğraştığım sanat ve tarzım ikinci şahıslarda farklı etkiler bırakabi-
lişmelere açık bir olgudur. lir ancak benim için aldığım eğitim, kültür birikimim, inançlarım,
yaşam biçimim, tabiatın renklerini algılayış şeklim ve duygularım
Fırçanızın ucunda beliren bir eserinize değinir misiniz? doğrultusunda kendimi ifade edebildiğim bir besin kaynağı, bir
Tezhip sanatının temelinde yatan güzeli idrak ederek yaptığım ça- ışıktır. Bu konuda önümü görebildiğim ölçüde çalışmalarımı sür-
lışmalarımı severek uyguladım. Tezhiple uğraşmak benim için din- dürmekteyim. Tezhip sanatında gelmek istediğim bir nokta, bir son
lendirici ve yönlendirici oldu hep. Hiçbir zaman başkalarına beğen- yoktur. Sanatta gelmek istenen bir nokta olabileceğini düşünmüyo-
dirme düşüncem olmadı. Öncelikle duygularımı ifade edebilmeli, rum. İnsanın ruh yapısıyla paralel, sonsuza doğru giden, yaşadığı-
keyif almalı, kendim beğenmeli ve güzeli yansıtabilmeliydim. So- mız boyuttan diğer boyuta geçmemizle son bulan bir uğraş; tadına
nuç bana huzur vermeliydi. Bu bağlamda uçuşan, üzerinde karınca, doyamadığımız bir meyvedir. Bu meyvenin besin kaynağı hayal
böcek olan güller ve Hüseyin Gündüz’ün yazdığı renk geçişli çiçek- gücü, duygular ve inançtır.
ler ile tezyin ettiğim “Ah Minel Aşk” ve “Yâ Vedûd”, en dokunan Klasik çalışmalarım dışında özgün tasarımlarımda tezhip sanatın-
çalışmalarım arasındadır. da ilk kez uygulanan kâğıt zeminlerinde ve hatayî çiçeklerinde renk
geçişleri ve çok renkli uygulamalar, asimetrik kompozisyonlar ve
Duygularınızı bir nevi boyalarla ifade ediyorsunuz. Renkler, sade, yumuşak renkler dikkati çeker. Gözü ve ruhu yorduğuna inan-
boyalar size lisân-ı hâliyle ne/neler anlatıyor? dığım canlı ve parlak renklerden daima kaçınmışımdır. Serbest kom-
Sanat, yaratmak değil, yaratılanı yansıtmaktır. Duygu ve birikimle- pozisyonlar ve bitkisel motifler daima ilgimi çekmiştir. Geometrik
rimizi boyalar ve asılları aslında tabiatta var olan çiçekler, bulutlar, motifler, birbirinin tekrarı desen ve zencerekler çok şık görünse de
hayvansal öğeler ve soyut formlar ile ifade ediyoruz. Duygularımızı çalışmalarımda çok fazla tercih etmediğim süsleme öğeleridir.
TE ZHİP S ANA TI