Page 99 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 99

SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE
















































            Gül-i Muhammed.                                         Gül-i Muhammed.
            Tezhip: Faruk Taşkale (Ahmet Avlanmaz Koleksiyonu).     Tezhip: Faruk Taşkale (Ahmet Avlanmaz Koleksiyonu).
                                                                                                                                 97
            Çoğumuzun klasik uygulamaları birbirine benzer ve aldığımız eğiti-  özellikle Hz. Muhammed’in kutsal özelliklerini anlatan hilye-i
            me paralel olarak hocalarımızın tarzını yansıtırız. Bir süre sonra bazı   şerîflerin tezyinatında bolca kullanılmıştır.
            kaygılardan uzak, kişisel özelliklerimiz çalışmalarımızda görülmeye   Sonuç olarak güllerin yeri bende ayrıdır. Uçuşan yaprakları ile pem-
            başlar. 1983 yılında Süheyl Ünver Hoca’nın doğum günü nedeniyle   be güller; üzerinde uçuşan böcekler ve karıncalar ile beni rahatla-
            Cerrahpaşa Tıp Fakültesinde düzenlenen toplantı sırasında bir konuş-  tan, dinlendiren, fırçayı elime bağlayan çiçekler olmuştur. Adeta
            ma içerisinde “Hocam keşke sizin yarınız kadar olabilsek!” dediğimde   çalışırken  görüntüleri ve kokuları ile  beni rahatlatmakta ve kış
            bana “Çok yanlış bir düşünce, sen benim yarım, senin öğrencin senin   mevsimlerinde dışarıda fırtına ve yoğun bir kar yağışı varken çalı-
            yarın olmayı dilerse, sanat geriye gider, yok olur. Sen, sanatı benden   şıyor olsam bile kendimi en sevdiğim mevsim olan baharda hisset-
            ileriye, senin öğrencin senden ileriye götürmeyi düşünecek ki, sanat   tirmektedir. Türk edebiyatı, sanat ve kültüründe Hz. Peygamber’in
            devam etsin, gelişsin!” demişti. Üstadların eserlerini birebir tekrar et-  sembolü olan “gül” çoğu çalışmalarımın konusudur.
            mek ve bununla övünmek, sanatın gelişimini yavaşlatan ve engelle-
            yen en önemli nedendir. Müzehhipler için Süheyl Ünver’in “Öğrenci,   Son olarak okuyucularımıza nasıl bir mesaj iletmek istersiniz?
            sanatı hocasından ileriye götürmeli!” sözü bir ilke olmalıdır.  Geleneksel sanatlarımızın temelinde güzel yatar. Formlarda, motif
                                                                    ve harflerde bir kaide ve ölçü vardır. Tasarım içerisinde motifler bir
            Çalışmalarınızda sıklıkla gülleri görüyoruz. Gülde, güllerde ne   düzen ve belirli bir orantı içerisinde yerlerini alır. Bir yazı ve istif içe-
            arıyorsunuz?                                            risinde harfler belirli ölçü ve kaideler dâhilinde dizilip anlamlı sözleri
            Türk kültüründe önemli bir yer tutan güller; resim, heykel, tezhip,   oluşturur. Tabiatta var olan düzen gibi… Resim, heykel, müzik gibi
            çini gibi güzel sanatların vazgeçilmez bir unsuru olarak karşımıza   dallarda mutluluğu, hüznü, olumsuzlukları yansıtabilirsiniz.
            çıkar. Güller sadece güzel sanatlara değil, aynı zamanda edebi eser-  Geleneksel sanatlarla uğraşan kişiler uğraştıkları dalın temelinde
            lere, kumaş ve takılara, kullanım eşyalarına ve hatta dinî sembolle-  yatan güzeli, ruhlarında, kişiliklerinde biriktirip güzeli, huzuru,
            re konu olmuştur. Uygarlığın var olduğundan bu yana insanların   mutluluğu yansıtmalılar ki amaçlarına ulaşmış olsunlar. Tezhip-
            yaşamını süsleyen uluslararası botanik biliminde “rosa” ismiyle   le, yazıyla, ebruyla uğraşmak adeta ibadet gibidir. İyi insan olma
            anılan gül, dinimizde olduğu kadar Hristiyanlıkta da son derece iti-  yolunda araç gibidir. Geleneksel sanatlarla uğraşmak sabır, sevgi,
            bar görmüş ve baş tacı edilmiştir. Gül, tasavvufta Hz. Muhammed’i   titizlik ve güzel insan olmayı gerektirir.
            temsil eder. Gülün o emsalsiz kokusunu, Hz. Muhammed’in teri-
            nin kokusundan aldığına inanılır. Bu sebeple gül, tezhip sanatında,   Çok teşekkür ederiz Faruk Bey…




                                                     TE ZHİP S ANA TI
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104