Page 117 - SAĞLAM BANKACILIK MODELİ İLE "KATILIM BANKACILIĞINA GİRİŞ"
P. 117

Kutu 1–3.3  Kutu 1–3.4




 İlâhî kaynaklı dinlere       Faizsiz          1970’li yıllarda faaliyete geçen faizsiz bankacılığın 80’li yıllardan itibaren dün-
 bakıldığında faizin bu dinlerin               ya kamuoyunda sıkça yer almasından ve adını duyurmasından itibaren sistem
 kutsal kitaplarında da   Ekonomi              sorgulanmaya ve birçok eleştiriye de maruz kalmıştır. Çünkü sistem faizsiz bir
 yasaklandığı görülmektedir.                   finans ve bankacılık düzenini öngörmekte ve mevcut küresel ekonomik sistemin
                            Sistemi            tamamen faizsiz bir şekilde düzenlenmesi gerektiğini söylemekteydi. Özellikle

                     Hakkındaki                80’li yılların başından itibaren gelen büyük eleştirilere en güzel cevap, 80’li yıl-
                                               ların sonu ve 90’lı yılların başında faizsiz bankacılık sisteminin kendi başarısı ol-
 Musevilikte ve           Olumsuz              muştur. Bu dönemde sisteme yabancı kişi ve kurumların, sistemi anlamadaki en
                                               büyük yanlışı, faizsizlik ilkesi ile sıfır faiz oranı kavramlarını birbirine eş sanmakla
 Hristiyanlıkta       Önyargılar ve           yaptıkları görülmüştür. Aşağıdaki bölümde bu kavram karışıklığı ve önyargılar
 Faiz Karşılığı Para
 Faiz  Vermemek (Tevrat)  Cevapları            nedeniyle faizsiz bankacılığın küresel arenaya ilk çıkış yıllarında maruz kaldığı
                                               bu eleştiriler ve onlara karşı cevaplar yer almaktadır.


 Faiz yalnızca İslam’da değil Musevilik   faize dayalı geleneksel bankacılık çok
 ve Hristiyanlıkta da yasaklanmış ve   yaygındır. Bunun nedeni ise reform
 hoş karşılanmamıştır. Gerek Kur’an   hareketlerinde yatmaktadır. Reform   Sıfır faiz, borç verilebilir fonlar   maz denilen tasarrufları oluşturdu.
 ayetleri gerekse Tevrat ve İncil’de ge-  hareketlerine kadar Hristiyanlıkta fa-  için sonsuz bir talep ve sıfır arz   Bu tasarruflar da zamanla yatırımla-
 çen bazı ifadeler bunu göstermekte-  ize karşı sert bir tutum gösterilmiştir.   demektir. Bu nedenle böyle bir   rı ve dolayısıyla ekonomik büyümeyi
 dir. İlgili ayet ve ifadeler şöyledir:  Fakat Reform dönemiyle birlikte özel-  sistem borç verilebilir fonların arz   gerçekleştirdi.
 likle de Martin Luther (1483–1546)            ve talep dengesini sağlayamaz.
 “Yahudilerin zulmü sebebiyle, bir de   ve John Calvin’in (1509–1564) başını     Önceden belirlenmiş sabit bir faiz
 çok kimseyi Allah yolundan çevirme-  çektiği reformist görüşlerin etkisiyle   Cevap: Sıfır faiz, borçların hiçbir risk-  oranı olmadan likidite yönetimi-
 leri, kendilerine yasaklandığı halde   Hristiyan dünyasındaki faiz karşıtı   le karşılaşmayacağı anlamına gelme-  nin hiçbir enstrümanı var olama-
 faizi almaları ve haksız (yollar) ile in-  sert tutum kırılmıştır. 19  mektir. Kaldı ki katılım bankaları “sıfır   yacağından böyle bir ekonomik
 sanların mallarını yemeleri yüzünden          faizli” bir modelde çalışmamaktadır-  sistemde hiçbir para politikası
 kendilerine (daha önce) helâl kılınmış   Musevilikteki faiz düşüncesi Hristiyan-  lar. Katılım bankaları “faizsiz”, “risk   güdülemez.
 bulunan temiz ve iyi şeyleri onlara ha-  lığa göre biraz daha farklıdır. Çünkü   paylaşımını” esas alan , “kâr paylı”
 ram kıldık; ve içlerinden inkâra sapan-  tahrif edilmiş Musevilik, faizi Muse-  bir sisteme göre çalışmaktadırlar. Bu   Cevap: Katılım bankacılığı sistemin-
 lara acı bir azap hazırladık.” (en–Nisâ,   vilerin kendi aralarındaki işlemlerde   nedenle dağıttıkları fonların riskleri de   de de likidite yönetimini sağlayacak
 4/160–161)  yasaklarken Musevi olmayanlarla   olduğu için sonsuz bir taleple karşılaş-  araçlar geliştirildiği için geleneksel
 yapılan işlemlerde serbest bırakmak-          mamışlardır. Bu sermayelerini katılım   sistemde olduğu gibi para politikası
 “Eğer kendilerinden almayı ümid et-  tadır. İslam dini faizi tamamen yasak-  bankalarına yatıranların kazanç elde   rahatlıkla güdülebildi.
 tiğiniz kimselere ödünç verirseniz, ne   larken, Hristiyanlıkta reform dönemi   etme durumundan dolayı “sıfır arz”
 mükâfatınız olur? Günahkârlar bile,   sonrasında faiz serbestîsi oluşmuştur.   durumu da oluşmamıştır.  Sonuç olarak sıfır faiz demek,
 günahkârlara karşılığını almak üzere   Fakat tahrif edilmiş Musevilikteki faiz   sermayenin tek taraflı hareketi
 ödünç verirler. Ama siz düşmanlarınızı   serbestîsi çok daha uzun bir geçmişe   Sıfır faiz oranı sıfır tasarruf de-  demektir.
 sevin, iyilik edin, hiçbir şey bekleme-  sahiptir.  mektir. Dolayısıyla da sıfır faiz   Cevap: Sonuç olarak, baştan belir-
 den ödünç verin; karşılığınız büyük           oranı, sıfır yatırım ve sıfır ekono-  lenmiş sabit bir faiz oranı olmadan,
 olacaktır." (Luka İncili, 6:34–35)  Kur’an’a göre hem İncil hem de Tev-  mik büyüme demektir.   getirinin sonradan belirlendiği bir
 rat, Hristiyanlık ve Musevîlik dinlerinin     Cevap: Faizsiz finansın temel ilkele-  açık ekonomik modelin işleyebilece-
 Uzmanlar, Luka İncili, 6:34–35 ayeti-  mensupları tarafından tahrif edilmiş-  rinden biri de ortaklık yoluyla işletilen   ği ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla faizin
 ne dayanarak İncil’in borç faizini hem   tir. Kur’an bu iki dinin ve kutsal kitap-  sermayenin getirisinin başlangıçta   olmamasının, sıfır faiz kavramından
 Hristiyanlar arasında hem de diğer   larının tahrif edilmeden önceki halleri-  değil işlemin sonunda belirli olması   daha başka bir şey olduğu ve böy-
 dinlere mensup olanlara karşı ya-  nin faizi tamamen yasakladığını ama   ve bu getiri oranının da fonların da-  le bir sistemin kazanç üretebileceği
 sakladığını ifade etmektedirler. Buna   bu iki dinin mensuplarının bu kurala   ğıtıldığı ekonomik projelerden gelen   kanıtlanarak bu sistemin sermayenin
 rağmen Hristiyanların yoğun olarak   riayet etmediklerini söylemektedir   gelirler temeline dayanmasıdır. Bu   tek taraflı bir hareketi olmadığı ispat
 yaşadıkları bölgelerde günümüzde   (en–Nisâ, 4/160–161).  projelerden gelen gelirler ise oluşa-  edilmiştir. 20
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122