Page 116 - SAĞLAM BANKACILIK MODELİ İLE "KATILIM BANKACILIĞINA GİRİŞ"
P. 116

Kutu 1–3.3                                                                                                                Kutu 1–3.4




                                                                                 İlâhî kaynaklı dinlere                                                 Faizsiz          1970’li yıllarda faaliyete geçen faizsiz bankacılığın 80’li yıllardan itibaren dün-
                                                                                 bakıldığında faizin bu dinlerin                                                         ya kamuoyunda sıkça yer almasından ve adını duyurmasından itibaren sistem
                                                                                 kutsal kitaplarında da                                             Ekonomi              sorgulanmaya ve birçok eleştiriye de maruz kalmıştır. Çünkü sistem faizsiz bir
                                                                                 yasaklandığı görülmektedir.                                                             finans ve bankacılık düzenini öngörmekte ve mevcut küresel ekonomik sistemin
                                                                                                                                                      Sistemi            tamamen faizsiz bir şekilde düzenlenmesi gerektiğini söylemekteydi. Özellikle

                                                                                                                                               Hakkındaki                80’li yılların başından itibaren gelen büyük eleştirilere en güzel cevap, 80’li yıl-
                                                                                                                                                                         ların sonu ve 90’lı yılların başında faizsiz bankacılık sisteminin kendi başarısı ol-
              Musevilikte ve                                                                                                                        Olumsuz              muştur. Bu dönemde sisteme yabancı kişi ve kurumların, sistemi anlamadaki en
                                                                                                                                                                         büyük yanlışı, faizsizlik ilkesi ile sıfır faiz oranı kavramlarını birbirine eş sanmakla
              Hristiyanlıkta                                                                                                             Önyargılar ve                  yaptıkları görülmüştür. Aşağıdaki bölümde bu kavram karışıklığı ve önyargılar
                                                                                 Faiz Karşılığı Para
              Faiz                                                               Vermemek (Tevrat)                                                Cevapları              nedeniyle faizsiz bankacılığın küresel arenaya ilk çıkış yıllarında maruz kaldığı
                                                                                                                                                                         bu eleştiriler ve onlara karşı cevaplar yer almaktadır.


              Faiz yalnızca İslam’da değil Musevilik   faize dayalı geleneksel bankacılık çok
              ve Hristiyanlıkta da yasaklanmış ve   yaygındır. Bunun nedeni ise reform
              hoş karşılanmamıştır. Gerek Kur’an   hareketlerinde yatmaktadır. Reform                                                                                    Sıfır faiz, borç verilebilir fonlar   maz denilen tasarrufları oluşturdu.
              ayetleri gerekse Tevrat ve İncil’de ge-  hareketlerine kadar Hristiyanlıkta fa-                                                                            için sonsuz bir talep ve sıfır arz   Bu tasarruflar da zamanla yatırımla-
              çen bazı ifadeler bunu göstermekte-  ize karşı sert bir tutum gösterilmiştir.                                                                              demektir. Bu nedenle böyle bir    rı ve dolayısıyla ekonomik büyümeyi
              dir. İlgili ayet ve ifadeler şöyledir:  Fakat Reform dönemiyle birlikte özel-                                                                              sistem borç verilebilir fonların arz   gerçekleştirdi.
                                               likle de Martin Luther (1483–1546)                                                                                        ve talep dengesini sağlayamaz.
              “Yahudilerin zulmü sebebiyle, bir de   ve John Calvin’in (1509–1564) başını                                                                                                                  Önceden belirlenmiş sabit bir faiz
              çok kimseyi Allah yolundan çevirme-  çektiği reformist görüşlerin etkisiyle                                                                                Cevap: Sıfır faiz, borçların hiçbir risk-  oranı olmadan likidite yönetimi-
              leri, kendilerine yasaklandığı halde   Hristiyan dünyasındaki faiz karşıtı                                                                                 le karşılaşmayacağı anlamına gelme-  nin hiçbir enstrümanı var olama-
              faizi almaları ve haksız (yollar) ile in-  sert tutum kırılmıştır. 19                                                                                      mektir. Kaldı ki katılım bankaları “sıfır   yacağından böyle bir ekonomik
              sanların mallarını yemeleri yüzünden                                                                                                                       faizli” bir modelde çalışmamaktadır-  sistemde hiçbir para politikası
              kendilerine (daha önce) helâl kılınmış   Musevilikteki faiz düşüncesi Hristiyan-                                                                           lar. Katılım bankaları “faizsiz”, “risk   güdülemez.
              bulunan temiz ve iyi şeyleri onlara ha-  lığa göre biraz daha farklıdır. Çünkü                                                                             paylaşımını” esas alan , “kâr paylı”
              ram kıldık; ve içlerinden inkâra sapan-  tahrif edilmiş Musevilik, faizi Muse-                                                                             bir sisteme göre çalışmaktadırlar. Bu   Cevap: Katılım bankacılığı sistemin-
              lara acı bir azap hazırladık.” (en–Nisâ,   vilerin kendi aralarındaki işlemlerde                                                                           nedenle dağıttıkları fonların riskleri de   de de likidite yönetimini sağlayacak
              4/160–161)                       yasaklarken Musevi olmayanlarla                                                                                           olduğu için sonsuz bir taleple karşılaş-  araçlar geliştirildiği için geleneksel
                                               yapılan işlemlerde serbest bırakmak-                                                                                      mamışlardır. Bu sermayelerini katılım   sistemde olduğu gibi para politikası
              “Eğer kendilerinden almayı ümid et-  tadır. İslam dini faizi tamamen yasak-                                                                                bankalarına yatıranların kazanç elde   rahatlıkla güdülebildi.
              tiğiniz kimselere ödünç verirseniz, ne   larken, Hristiyanlıkta reform dönemi                                                                              etme durumundan dolayı “sıfır arz”
              mükâfatınız olur? Günahkârlar bile,   sonrasında faiz serbestîsi oluşmuştur.                                                                               durumu da oluşmamıştır.           Sonuç olarak sıfır faiz demek,
              günahkârlara karşılığını almak üzere   Fakat tahrif edilmiş Musevilikteki faiz                                                                                                               sermayenin tek taraflı hareketi
              ödünç verirler. Ama siz düşmanlarınızı   serbestîsi çok daha uzun bir geçmişe                                                                              Sıfır faiz oranı sıfır tasarruf de-  demektir.
              sevin, iyilik edin, hiçbir şey bekleme-  sahiptir.                                                                                                         mektir. Dolayısıyla da sıfır faiz   Cevap: Sonuç olarak, baştan belir-
              den ödünç verin; karşılığınız büyük                                                                                                                        oranı, sıfır yatırım ve sıfır ekono-  lenmiş sabit bir faiz oranı olmadan,
              olacaktır." (Luka İncili, 6:34–35)  Kur’an’a göre hem İncil hem de Tev-                                                                                    mik büyüme demektir.              getirinin sonradan belirlendiği bir
                                               rat, Hristiyanlık ve Musevîlik dinlerinin                                                                                 Cevap: Faizsiz finansın temel ilkele-  açık ekonomik modelin işleyebilece-
              Uzmanlar, Luka İncili, 6:34–35 ayeti-  mensupları tarafından tahrif edilmiş-                                                                               rinden biri de ortaklık yoluyla işletilen   ği ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla faizin
              ne dayanarak İncil’in borç faizini hem   tir. Kur’an bu iki dinin ve kutsal kitap-                                                                         sermayenin getirisinin başlangıçta   olmamasının, sıfır faiz kavramından
              Hristiyanlar arasında hem de diğer   larının tahrif edilmeden önceki halleri-                                                                              değil işlemin sonunda belirli olması   daha başka bir şey olduğu ve böy-
              dinlere mensup olanlara karşı ya-  nin faizi tamamen yasakladığını ama                                                                                     ve bu getiri oranının da fonların da-  le bir sistemin kazanç üretebileceği
              sakladığını ifade etmektedirler. Buna   bu iki dinin mensuplarının bu kurala                                                                               ğıtıldığı ekonomik projelerden gelen   kanıtlanarak bu sistemin sermayenin
              rağmen Hristiyanların yoğun olarak   riayet etmediklerini söylemektedir                                                                                    gelirler temeline dayanmasıdır. Bu   tek taraflı bir hareketi olmadığı ispat
              yaşadıkları bölgelerde günümüzde   (en–Nisâ, 4/160–161).                                                                                                   projelerden gelen gelirler ise oluşa-  edilmiştir. 20
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121