Page 104 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 104
GÜL ÇİN ANM A Ç
İstanbul Eminönü,
Yeni Valide Külliye-
si, Mısır Çarşısı’nda
Gündelik Hayat.
102 MAZİNİN NABZI MİNYATÜR SANATINDA ATIYOR
Minyatür sanatçısı Gülçin Anmaç, geleneksel sanatlarda kendi yo- minyatürü Cahide Keskiner Hoca’nın nezaretinde öğrenmeye baş-
lunu ve üslubunu oluşturmuş ustalardan biri. İstanbul’da yaşayan lamış. Tezhip sanatı, desen bilgisi ve ananevi sanatlarımızın gelişi-
sanatkâr, bir yandan minyatür geleneğine yeni eserler ve isimler mini anlamak açısından çok önemlidir. Anmaç, tezhip sanatında
kazandırmanın heyecanını yaşarken, diğer yandan da sanatını tüm vukûfiyet kazanması sonrasında minyatüre yönelmiş ve birbiri ar-
estetik birikimiyle birlikte yarınlara taşımaya gayret ediyor. Bu bağ- dına eserler vermeye başlamış.
lamda bir yandan çiziyor, boyuyor, nakşediyor, yazıyor; diğer yan- Gülçin Hanım’la sanatı ve sanatının incelikleri hakkında güzel bir
dan da öğrenci yetiştiriyor, sergi açıyor; hâl ve kâl lisanıyla talebele- sohbet gerçekleştirdik.
rine emsâl teşkil etmeye çalışıyor.
Duayen nakkaş Anmaç, minyatür sanatının sadece isminden ha- Gülçin Hanım, geleneksel sanatlara yönelik ilginiz nasıl gelişti?
berdar olduğu bir dönemde resim yapmaya başlamış. Resme ve sair Resim ve sanata her zaman ilgim vardı ve üniversite eğitimim sıra-
estetik güzelliklere gönül evinde her zaman açık kapılar bulunan sında, aynı zamanda resim dersleri almaya başladım. Ama yağlıbo-
sanatçı, üniversite eğitimi sırasında resim dersleri almaya başlamış. ya çalışmalarını çok detaylı ve ince yapınca, hocamın önerisi gele-
Bir müddet sonra yağlıboya çalışmalarını çok detaylı ve ince yapın- neksel sanatlar ile ilgili çalışabileceğim şeklinde oldu. O güne kadar
ca, hocasının önerisi ile geleneksel sanatlara yönelmiş. O güne ka- hiç bilgi sahibi olmadığım bir dünyanın kapıları böylece önümde
dar herhangi bir bilgi sahibi olmadığı İslâm-Türk sanatlarına böyle- açıldı. Tarihle ve kültürümüzle sarmalanmış bu dünya, benim mer-
likle ilk adımını atmış. Bu şekilde tarih, medeniyet ve kültürümüzle kezime, bendeniz bu dünyanın derinliğine yerleştim ve minyatür
harmanlanmış öz sanatlarımızın dünyasına dâhil olarak, minyatür sanatını incelerken bu sanatımıza hayran oldum.
sanatını inceledikçe hayranlığı günden güne çoğalmış.
Geleneksel sanatlarda ustanın önemi büyük. Öz sanatlarımız, us- Minyatür sanatında sizi ne/neler etkiledi?
taların rehberliğinde elden ele, dilden dile, gönülden gönüle bin bir Minyatürde beni ilk etkileyen renklerin özgürlüğü… Minyatür önce
himmet ve gayretle, yeni nesillere aktarılıyor. nakkaşını ve sonra seyredenini sonsuz bir masal dünyasının içine
Cumhuriyet döneminde tezyinî sanatlarımızın dünden bugüne sürükler.
aktarılmasında Ord. Prof. Dr. A. Süheyl Ünver kilometre taşı ma-
hiyetinde. Süheyl Hoca’dan sanatlarımızın usul, erkân ve adabını Bu noktada renklerin yeri neresidir?
tevarüs eden ustalardan biri de Cahide Keskiner. Gülçin Anmaç Renk; atların mavisi, yerin pembesi, bulutun yeşili, suyun gümüşü,
MİNY A T ÜR S ANA TI