Page 172 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 172
AHME T HAKKI T URABİ
Büyük bestecilerimiz nasıl ve kimler tarafından yetiştirildi, içerisinde ve müziğin ifade gücüyle ortaya konmaktadır. Ne var ki
bir akademileri var mıydı? günümüzde çoğunluğun dinlediği müziklerin kalitesizliği ve aidi-
Türk mûsikîsi, hoca-talebe arasında birebir ders diyebileceğimiz yetsizliği, aynı zamanda toplumun aynası olmaktadır.
“meşk sistemi” çerçevesinde öğretilmiştir. Çocuk yaşlarda ilk mek-
tepte ilahilerle başlayan müzik eğitiminde, daha sonra bilhassa Üniversitelerde Türk mûsikîsinde yeteri kadar uzman, akade-
“mehterhâne” en önemli okul olmuştur. Saraydaki “Enderûn” bir mik çalışmalar yapacak personel var mı?
üst seviyede müzik eğitiminin verildiği kurumdur. Mehterhânenin Kesinlikle var ve her uzman, branşıyla ilgili ciddi gayretler göster-
lağvinden sonra kurulan “Mızıka-i Hümâyûn” her ne kadar Batı mektedir. Ne var ki bizim bir “Millî Müzik Politikamız” yok. Bunun
müziği eğitiminin resmi başlangıcı olsa da, yine de bir müzik okulu yokluğu, beraberinde müzik uzmanlarının dikkatlerini dağıtmakta-
olmuştur. Son dönemlerde kurulan “Dârülelhân”, Türk Müziği eği- dır. Bu durumun tabii bir sonucu olarak, ferdî çalışmalar dağınık
timinin verildiği oldukça önemli bir kurumdur. Şu kadarını ifade bir haldedir. İdeolojik yaklaşımların da tesiriyle Türk müziğine vâkıf
etmeliyim ki; dinî mûsikînin akademileri, cehrî zikir yapan tekkeler olmayan, Türk müziği sevmeyen ve dinlemeyen, daha ötesi bu mü-
olmuştur. ziği tahkir ve tezyif eden Türk müzikçilerimiz olduğu müddetçe de
durum farklı bir hâle dönmeyecektir.
Günümüzde mûsikîmizin toplumla ilişkisi hangi boyuttadır?
Günümüzde müzik, toplumun her kesimine nüfuz eden bir ko- Söyleşimize neler ilâve etmek istersiniz?
numdadır. Bu durum günümüze mahsus değil, müziğin sırlı gücüne Dünyaya ezanla merhaba; salâlarla elveda deriz. Dinî mûsikîmizin
mahsustur. Zira her duygunun ifade edilebildiği müzik sanatı, hâ- bu iki formu arasında geçirdiğimiz tüm hayatımızda Kur’ân tilâve-
liyle toplumu sarmalayan bir sanattır. Pek çok toplumsal olay, mü- tinden ilâhilere na’t, münacaat, müezzinlik faaliyetleri, mevlidler
zikleriyle hatırlanır. Sosyal hadiseleri, siyasi görüşleri, mezhepsel ve vb. pek çok dinî mûsikî formuyla muhatap oluruz. Bu kadar çok iç
ideolojik farklılıkları temsil eden müzikler vardır. Bu olgu zaman içe olduğumuz dinî mûsikîmizin ya tatbik edeni ya da tatbik edileni
170
Ahmet Hakkı Turabi
T ÜRK DİN M Û SİKÎSÎ