Page 178 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 178

A Y ŞE Ö ZK AN

















































                                                                                                    Ayşe Özkan
       176








                  Ankara’da Hacı Bayram Veli Camii vardır. Anadolu bozkırının orta   Ayşe Hanım, çiniciliğe nasıl başladınız?
                  yerinde, Hemedanlı Mehmed Usta’nın kesme taş, mermer ve ahşa-  Bir yüzük taşının peşinde iz sürmek diyebilirim çiniye başlama ne-
                  bı işleyerek ihlâsla inşa ettiği kadim camii… Bir de Çini ustası Ayşe   denime... Benim için mavi, hayattaki en itici renkti. Kendimi bildi-
                  Özkan vardır Ankara’da.                                ğim yaşlardan itibaren mavinin birçok tonu beni rahatsız etmiştir.
                  Keçiören’de çini yapar; Hacı Bayram Camii’nin kâh minaresi, kâh   Eşya ve kıyafet olarak hiç tercih etmedim. Ve mavi rengi birçokla-
                  mihrabı, kâh cevizden oyma minberi ve kâh da mütemadiyen açık   rının tersine umudun değil, boş umutların rengi olarak değerlen-
                  ve keskin Kur’ân seslerinin yankılandığı duvarları, firuze ve turku-  dirdim. Böylesi bir maviden uzak hayat kurmuş iken, hediye edilen
                  az renkli çinilere dönüşür onun elinde.                turkuaz renkli, üzerinde Allah lafzı olan bir gümüş yüzük beni bu-
                  Camii haziresine gölgeleri düşen serviler ve yaprakları ve dahi tür-  günlere taşıdı. Tezhip çalışıyorken, toprağa dokundum ve çini ile
                  beyi bekleyen kumruların naif kanatları Ayşe Usta’nın çarkında yo-  hemhal oluşum bitmez bir serüvene dönüştü. Hâlen mavi sevmem;
                  ğurula yoğurula kimi zaman tabağa, kimi zaman nara, kimi zaman   çinideki mavi, lacivert, turkuaz hariç...
                  da hayat ağacına dönüşür. Kırmızıya, laciverte, turkuaza boyanan
                  eserlere dikkatlice baktığınızda ilk gördüğünüz şey “aşk” olur. Hacı   Çini sizde neyi çağrıştırıyor?
                  Bayram Veli Hazretleri’nin Ankara’ya taşıdığı aşk neşesi… Eserlere   Çini bir estetik keşif kaynağı benim için. Zengin kültürümüzün es-
                  dokunduğunuzda ise Şeyh Bayram-ı Veli’nin -Fatih Sultan Mehmed   tetiğinin, ruhuma yansıyıp saf beyaz üstünde renklere dönüşmesi…
                  Han’ın babası- İkinci Sultan Murad Han’a dillendirdiği nasihati işi-
                  tecek gibi olursunuz:  “…ilim sahiplerine hürmet et. Yaşlılara say-  Toprakla; suyla haşir-neşir oluyorsunuz. Hava, toprak ve su…
                  gı, gençlere sevgi göster. Halka yaklaş, fasıklardan uzaklaş, iyilerle   Enasır-ı erbaadan üçü... Bir de buna ateşi de eklemeliyiz tabii
                  düşüp kalk.” Biz dahi mezkûr avaza kulak vererek soluğu Ayşe Us-  ki. Aşağı yukarı insanın yaradılışına benzer bir terkip. Bu ter-
                  ta’nın Keçiören Belediyesi Estergon Kültür Merkezi’ndeki atölye-  kipten çanak, çömlek, tabak gibi sanat ve estetik adına güzel
                  sinde aldık. Kendisiyle içinden çini, sanat, estetik ve Ankara’daki   nesneler ortaya çıkıyor. Bu bağlamda çini insana ne öğretiyor?
                  sanat ortamı geçen sohbetlere râm olduk.               Eski çağ filozoflarından Thales, varlığın ana maddesinin su



                                                              ÇİNİ S ANA TI
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183