Page 182 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 182

A Y ŞE Ö ZK AN




                  Size göre eser nedir?                                  geçen bir hayat ağacı, işte bu “hayat ağacı”mın hikâyesi. Sivas’taki
                  Bana göre “eser”, yüzyıllarca kalacak bir ayak izidir. Tasarlamak ve   Gök Medrese’nin duvarlarında görüp gönlümü kaptırdığım hayat
                  hayal arasındaki gidiş gelişler sonucunda insanın bir çeşit kendini   ağacı, benim için çok şey ifade ediyor.
                  resmetmesidir eser.
                  Sanatkârların çizip boyadıkları, inşa ettikleri her şey “eser” değil-  İznik çinisi nedir? Ne değildir? Hediyelik eşya satan yerlerde
                  dir kuşkusuz. İmkânlar dünyasında bir sürü alet edevat kullanarak   raflardan İznik çinileri dökülüyor! İznik çinisinin alamet-i fa-
                  ortaya eklektik bir şeyler çıkarmak zor değil. Geleneksel sanatlarla   rikası nedir? Teknik olarak günümüzde İznik çinisi yapmak
                  uğraşan kişilerin kendilerini toplumun geçmişinden mücerret kıl-  imkân dâhilinde midir?
                  maları bahsolunamaz.                                   Ben çiniyi “saray” ve “halk” çinileri diye ayırıyorum. Saray çinileri
                  Gerçek sanatkârların muhayyileleri bir tasarıma başlı başına değer   kuartz oranı yüksek, taş diye adlandırdığımız çiniler. İznik diye bi-
                  katabilir; çünkü sanatçı, içinden geçtiği dünyayı bir başka gözle tar-  linen çinilerde sarayın maddi desteği var, desenler saray nakkaşları
                  tıyor, bir başka gözle keşfediyor. Mezkûr keşfin tetiklediği bir mu-  tarafından çiziliyor. Bir yanda samur fırça ve kaliteli boyalarla ya-
                  hayyilesi ve o muhayyilenin beslediği bir tasarımı var. Ortaya koy-  pılmış nüanslı çizimler; diğer yandaysa halkın kullandığı sıpa kılın-
                  duğu ürünü sıradan bir şey olmaktan çıkarıp onu bir “eser” olarak   dan yapılmış fırçalar ve hayatın zor yanlarının sert çizgilerle çiniye
                  takdim edebilmesi için özgünlük, emek, dikkat, istisnai yönelim ve   nakşolunuşu...
                  onun içine giydirilmiş, yedirilmiş bir anlam gerekiyor. Söz konusu   İznik çinisi ya da benim saray çinileri diye adlandırdığım çininin en
                  anlam ve dahi cemiyetin sızılarını da ihata eder; çünkü sanatçının   belirleyici özelliği, kuartz oranı yüksek, göz akı dediğimiz renkte
                  bir derdi olmalı. Hiç şüphesiz dert yoksa anlam yok, anlam yoksa   oluşudur. Hediyelik eşya satan yerlerde de gördükleriniz maalesef
                  “eser” yoktur.                                         saray çinileri değildir. Bu kadar çok yerde çini görüyor olmanız da
                                                                         arz-talep meselesidir. Küçük bir parçayı bile ülkelerine götürmek-
                  Hemen her sanatkârın özenerek yaptığı çalışmaları arasında   ten memnuniyet duyan turistlerin, Türkiye’den hâlâ en çok satın
                  gönlünün hususi mahfillerinde taht kuran eserleri vardır. Sa-  aldıkları hediyelik eşya çinilerdir.
                  nırım sizin gönlünüzün eseri de “hayat ağacı”. Bu eserinizin
                  hikâyesini, daha doğrusu vakıasını özetler misiniz?    Çiniciliğimizin tekrar geçmişin ihtişamını yakalayabilmesi
                  Çiniden hassas bir nezaketle imâl edilen hayat ağacının kökleri ta-  için sanatkârlara düşen görevler nelerdir?
                  rih öncesinde, dalları ve çiçekleri ise şimdilerde… Türlü türlü ma-  Geçmişin ihtişamını yakalamak elbette mümkün. Bu işe baş koy-
       180        nalar yükledim hayat ağacına. Hayat ağacı, tüm kadim kültür ve   mak lazım, çok çalışmak, eski kaynakları çok iyi araştırmak, dene-
                  medeniyetler için önemli. Farklı anlamların iç içe geçtiği bir kutlu   mek ve vazgeçmemek gerek... Rahmetli Faik Kırımlı Hoca gibi...
                  ağaç. Benim için “huzur” demek hayat ağacı. İç dünyamla baş başa   Onun çalışmaları taş çiniyi yeniden su yüzüne çıkarmıştır. Tekrar
                  kalabilmem için bir ağaç gölgesine sığınmak gibi; hayatın keşmeke-  rahmetle anıyorum.
                  şinde bir ana kucağına sığınma sahnesi gibi…
                  Hayat ağacı çalışması geçmişe yapılan bir yolculuk gibi… Çok eski-  Son olarak çini sevdalılarına nasıl bir mesaj vermek istersiniz?
                  den neler hissederdi insanoğlu bu deseni taşlara kazırken, çiniye   Çini sevdalılarına yolun dik yokuş olduğunu hatırlatmak isterim. 
                  yerleştirirken? Tüm bunları aklımdan geçirirken şöyle bir koltuğu-  Bu zorlu yolda yürürken herkese kolaylıklar diliyorum.
                  ma yaslanıp fırçayı bıraktığımda, kendimi yüksek dallardan düş-
                  müş  gibi hissediyorum;  bir illüzyon gibi...  Üzerimden gökkuşağı   Çok teşekkür ediyoruz.



























                                                                                                      Klasik desen
                                                                                                      Kûfî Besmele.





                                                              ÇİNİ S ANA TI
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187