Page 179 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 179

SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE






































                                                                                                         Klasik çini tasarımı,
                                                                                                         sır altı.





                                                                     Sivas Gök Medrese giriş
                                                                     kapısındaki taş oyma
                                                                     hayat ağacının çiniye
                                                                     uyarlaması.
                                                                                                                                177








            olduğunu iddia eder. Herakles ise; “Evrendeki her varlık değişmiş   ile tozunu alıp üzerine ölçüsüne göre hazırladığımız deseni kömür
            ateşten ibarettir.” der. Dinimizde ise ‘’Allah insanı pişmiş çamura   tozu yardımıyla silkeleriz. Artık iş, fırçanın maharetine kalmıştır.
            benzeyen balçıktan yarattı.’’(Âl-i İmrân 19) âyet-i kerîmesi ve bunu   Tahrir çekilir, boya yapılır ve sırça çekildikten sonra artık çininin
            destekleyen âyetler bize yaratılışın en önemli bilgisini verir. Elbette   yaklaşık 30 saat kadar ateş ile imtihanı başlar. Ya yanacak ya da
            ateş eklenecek bu unsurlara... Farklı anlamlarla baktığımızda, insa-  pişip olacaktır...
            nın ruhi olgunluğa ulaşmasına sebeptir ateş. Yanmaktır... Çininin
            geçtiği aşamalar düşünülünce, akledenler için bu benzerlik, sanatı   Bu bağlamda iyi bir çinide bulunması gereken hususiyetler
            değerli kılan en önemli unsurdur.                       nelerdir?
                                                                    Sır, parlak ve pürüzsüz; renkler, tahrirlerin dışına akmamış olmalı.
            Çinide ne arıyorsunuz?                                  Lacivert renk dalgasız, kırmızılar dolgun olmalı.
            Çinide, çininin en güzel örneklerini arıyorum. Selçuklu, Osmanlı
            çiniciliğinin havasını, neşesini ve duyuşlarını arıyorum. Söz konu-  Peki, iyi bir çinici olmak için neler yapılmalı?
            su duyuşları bundan sonra yapılacak çinilerde duymak, yaşamak ve   İyi bir çinici çok araştırma yapmalı, okumalı, sanatları tanıyıp sez-
            görmek istiyorum.                                       meli. Yine iyi bir çinici olmak için Osmanlı ve Selçuklu sarayların-
                                                                    daki çinileri etraflıca incelemeli, tarihlerini okumalı; bu süreçte bir
            Bir duvar tabağı duvara asılıncaya kadar hangi aşamalardan   müddet sonra bir yerde bir çini deseni gördüğünde “Bu falanca ca-
            geçer?                                                  midedir/türbededir.” diyebilmeli.
            Tabaklar çark üzerinde elle şekillendirilebildiği gibi, kalıplara çini
            çamurunu  basmak  suretiyle  de  yapılmaktadır.  Bu  aşamalardan   Çinide renk nerede durur?
            sonra kurutulup astarlanıp 1000 C sıcaklıkta pişirilirler ve biz nak-  Renkler benim için bir nevi aşk meselesi… Yeşilde hayatı, canlılı-
                                      o
            kaşlar, tabağı ya da başka bir çini malzemeyi elimize aldığımızda   ğı arıyorum. Hayat ve canlılık herkes için olduğu gibi benim için
            astarı pürüzsüz hâle getirmek için zımparalarız. Sonra nemli bez   de her şey. Hiçbir şey olmazsa ağaçlara, ağaçların yapraklarındaki



                                                        ÇİNİ S ANA TI
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184