Page 180 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 180

A Y ŞE Ö ZK AN




                  yeşile bakıyorum. Evimin ve atölyemin yeşilin bol olduğu yerlerde   Sanatınızı Ankara’da icra ediyorsunuz? Ankaralıların ilgisi
                  olmasını önemsiyorum. Moru da seviyorum, erguvan rengi olduğu   nasıl?
                  için. Mor, hayatın rengi; bir adım öte çiğdem çiçeklerinin rengi, me-  Sanatınızı hangi şehirde yaptığınızın değil, bu işe ne kadar gönül
                  nekşelerin rengi, erkenden açan zambak çiçeğinin rengi…  verdiğinizin önemi var bence. Yaptığınız sanata ne kadar enerji har-
                                                                         cıyorsanız o kadarı size geri dönüyor.  Başkent yerine doğuda bir
                  Peki boyalarınız…                                      şehirde olsam da çok değişen bir şey olmazdı, diye düşünüyorum.
                  Toprak boyaları kullanıyorum. Bazılarını kendim yapıyorum, özellikle   Ankaralıların ilgisinden memnunum. Giderek de arttığını düşü-
                  turkuazı ve yeşili... Yapmak ve denemek istediğim epeyce renk, boya   nüyor ve gözlemliyorum. Bu yıl atölyeme yapılan öğrenci başvuru
                  var; bunlar için zamanım yetmiyor, Allah’ın zaman içerisinde zaman   sayısının fazlalığı nedeniyle, öğrencileri derse bir çeşit sınavla kabul
                  yaratmasını niyâz ediyorum. Boyalar üzerinde çalışmayı, etüt ve plan-  edebileceğim.
                  lamalarda bulunmayı çok seviyorum. Artık “eski” diye tabir ve tarif edi-
                  len Türk boyalarını, özlemini çektikleri ihtişamlı günlerine kavuştur-
                                                                         Öğrenci de yetiştiriyorsunuz o zaman...
                  manın hayâliyle yaşıyorum. Türkiye’nin hemen her yerinden toprak
                                                                         Evet, öğrenci yetiştiriyorum. 5 yıldır istikrarlı olarak devam edenler
                  örnekleri topluyorum, gerektiğinde kimyagerlere danışıyorum.
                                                                         artık belli seviyelerdeler. Bu yıl açtığımız öğrenci sergimizden aldı-
                  Göztaşı ve kukravitten turkuazı elde ediyorum. Boya yapmak için
                                                                         ğımız geri dönüşler de hepimizi çok mutlu etti. Zor zanaat, sanat
                  mutlaka açık havaya ihtiyaç var. Açık havada nefesine karıştırma-
                                                                         öğretmek! Geleneksel sanatların iyi tarafı, kurallı çizimlere dayalı
                  dan göztaşını yıkayıp yoğuruyorum, yuğup yıkıyorum… Yıkaya
                                                                         sanatlar olmaları. Bu da öğretmeyi kolaylaştıran bir unsur.
                  yıkaya, yoğura yoğura duru ve berrak bir hâle geliyor. Boya iyice
                  berrak hâle gelince kurutuyorum. Akabinde çini çamuruyla karıştı-
                                                                         “Ben çini sanatkârıyım.” diyebilmek için hangi hususiyetleri
                  rıyorum. Yeşil yapmak istediğimde sarı toz oksitle karıştırıyorum.
                                                                         haiz olmak lazım gelir?
                  Sarı oksitle temas eden turkuaz hemen yeşile dönüşüveriyor.
                                                                         Benim son zamanlarda sıkça düşündüğüm, her seferinde daha da
                  Osmanlı çini ustalarının özellikle tercih ettikleri renkler nelerdi?  kafamı karıştıran soru: “Sanatçı olmak...” Bu unvanı bize kim vere-
                  Kırmızı, yeşil, lacivert ve turkuaz. Şu anda geleneksel yöntemleri   bilir? Kendimiz mi, bir kurum mu, halk mı?
                  kullanarak yeşil ve turkuaz renklerini elde edebiliyorum. Kırmızı   Sanırım ancak zaman, sanatçı unvanını bize getirecek unsur. Bu
                  için de denemelerim var. Türkiye’nin muhtelif yörelerinden de-  konu çok da beni sarıp sarmalasın istemiyorum, ben bu sanata gö-
       178        mir oranı yüksek toprakları temin ediyorum. Özellikle Kızılcaha-  nül vermiş bir işçiyim... Aşkla çalışıyorum, çalışacağım. Çini pota-
                  mam’dan kırmızı renkli toprak alıyorum.                sında erimek benim işim, gücümün yettiği yere kadar tabi...








































                  17. yy. çini
                  kupa üzerindeki
                  desenlerden
                  esinlenerek
                  hazırlanan bir tablo.


                                                              ÇİNİ S ANA TI
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185