Page 36 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 36
ALİ ALP ARSLAN (1 922-2006 )
Ali Alparslan’ın Londra’dan İstanbul’a gönderdiği bir zarf.
(İ. Ethem Gören Koleksiyonu)
Ali Alparslan’ın talebesi A. Sabri Mandıracı’ya gönderdiği
hat meşki mektubu.
34
İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesinin Eski Türk Ede- öğrenen Ali Alparslan, hat sanatı çevrelerince son dönemin
biyatı Bölümünde sürdürdü. 1980 yılında “Kadı Burhaneddin en mühim hat siması olarak kabul edilmektedir.
Divanı’ndan Seçmeler” isimli teziyle profesör oldu. 1980-1989
yılları arasında İstanbul Üniversitesi, Türkiyat Araştırma- Ta’lîk, şîkeste ta‘lik, dîvânî, celî divanî ve rika‘ yazı nevile-
ları Enstitüsünün müdürlük görevini deruhte etti. rinde yüzlerce esere ketebe koyan Ali Alparslan, İstanbul’un
selâtîn camileri başta olmak üzere pek çok camide ve dinî
1989 yılında İstanbul Üniversitesi’nden emekli olduktan son- mimarî eserlerinde gerçekleştirilen yazı restorasyonu pro-
ra o zamanki adıyla Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar jelerinde bilirkişi ve danışman sıfatlarıyla görev aldı. Hat
Fakültesi Geleneksel Türk El Sanatları Bölümünde yazı ders- müsabakalarında jüri heyeti üyeliklerinde bulundu.
leri vermeye başladı. Aynı dönemde Süleymaniye Kütüpha-
nesi’nde de hat taliplilerine hüsn-i hat sanatını öğretti. İcazet verdiği öğrenciler
Ta’lîk yazı nevinde Ali Toy, Muhammed Zekeriya, Ah-
24 Ocak 2006’da vefat etti. Cenaze namazı Fatih Camii’nde met Sabri Mandıracı, Tahsin Kurt, Ali Rıza Özcan, Cengiz
kılındıktan sonra Karacaahmet Mezarlığı’na defnedildi. Malbeleği, Ömer Darma, Kâzım Hacımejliç, Nusret Çolo,
Mahmut Şahin, Orhan Dağlı, Hüseyin Hüsnü Türkmen;
Tilmîz-i Necmeddin dîvânî-celî dîvânî yazılarında Ali Benayaş, Bel’id Hamîdî,
Ali Alparslan 1944 yılında Necmeddin Okyay’dan ta’lîk Cemal bin Said icazet verdiği talebelerin arasında bulun-
yazı dersleri almaya başladı. Necmeddin Okyay, Ali Al- maktadır.
parslan’a ebru yapmayı da öğretti. Ali Alparslan bunun-
la birlikte asıl mesaisini yazıya hasretti. Ta’lîk yazısında Dîvânî, celî dîvânî ve ta’lîk yazıları konusunda çalışmalar
karar kılmasında hocasının “Ta’lîk yazan pek yok, sen ta’lîk yaz” yaptıkları ve Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Hat
tavsiyesi etkili oldu. Ali Alparslan, Necmeddin Okyay’dan Anasanat Dalında meslektaş oldukları Hüseyin Gündüz ile
ta’lîk ve rika‘ öğrenerek icâzet aldı. birlikte Savaş Çevik ve Davut Bektaş, Ali Alparslan’ın önde
gelen talebelerindendir.
Ali Alparslan, Mustafa Halim Özyazıcı’dan dîvânî ve celî
dîvânî yazılarını meşk etti. Dîvânî ve celî dîvânî yazı çe- Hayatını edebiyata, sanata, estetik güzelliklere ve münha-
şitleri günümüze Mustafa Halim Özyazıcı-Ali Alparslan sıran hat sanatına adayan Ali Alparslan, zarafeti ve beye-
silsilesiyle ulaştı. fendi kişiliğiyle hemen herkesin sevgi, takdir ve beğenisi-
ni kazanmıştır.
Osmanlı Cihan Devleti ile günümüz Türkiye’si arasında sanat
köprüsü vazifesi gören Necmeddin Okyay ve Mustafa Halim Kitapları
Özyazıcı gibi iki büyük üstaddan hüsn-i hattın inceliklerini Kadı Burhaneddin Divanı’ndan Seçmeler (Ankara 1977),