Page 57 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 57

SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE



















































                                                                                                                                 55














                                                                                               Celî Dîvânî Nazar Âyeti.
                                                                                               Hat: Hüseyin Gündüz


            satın alınması, koleksiyonerlerin antika değeri taşıyan eserlerin yanı sıra   yazdığı yazıya yansıtması, eserin niteliği açısından önemlidir. Tüm bun-
            günümüz hattatlarına da yazılar yazdırmaları -ki bu eserler de geleceğin   lar bir yazının sanat eseri olma kriterleridir.
            antikaları olacaktır- güzel gelişmelerdir. Güzel yazılar, hilyeler, levhalar
            hem fiziksel özellikleri ve içerikleri ile yaşadığımız alanı güzelleştiren, ru-  Hat sanatında yeni arayışlar hakkında ne/neler düşünüyorsunuz?
            humuzu, gözümüzü, gönlümüzü doyuran eserlerdir, hem de gelecek için   Sanat durağan bir uğraş değildir. Sanatı ve sanatçıyı etkileyen birçok neden
            en iyi yatırımdır.                                      vardır. Diğer sanat kollarında olduğu gibi hat sanatında da başlangıcından
                                                                    itibaren arayışlar ve gelişmeler vardır. Bu arayışlar daha güzele ulaşma is-
            Bir hat levhası hangi hususiyetlere binaen sanat eseri hüviyetini ka-  teği ile olmuştur. Yâkūt el-Müsta‘sımî,  Şeyh Hamdullah, Karahisârî, Hâfız
            zanır?                                                  Osman ve Mahmud Celâleddîn dönemlerinin yenilikçileri ve modernistle-
            Hat, tezhip, ebru gibi geleneksel sanatların temelinde güzel yatar, eserler   ri olmuşlardır. Güzelin sonu yoktur. Tek güzel “Yaratıcı”dır. Klasik eğitimi
            güzeli yansıtır. Hat sanatında belirli kaideler ve ölçüler vardır. Bir harfi   almış, klasik kuralları özümsemiş bir hattatın yenilik denecek yorumlar
            hem müstakil hem de kompozisyon içerisinde olması gereken ölçüden   yapması bozulmalara neden olmaz. Sanatkâr zaten klasik yazıyı yazıyor ve
            biraz daha büyük ya da küçük yazmak, harfi ve kompozisyon içerisindeki   özümsemiş olmalı. Tasarımlarda, mürekkep renklerinde yapılan yenilikler
            etkiyi güzelden uzaklaştırır. Harf kaidelerine ve ölçülerine sadık kalmak,   harflerin estetik ölçülerini bozmaz. Sanatkârın gideceği yol kapatılmamalı.
            yazılanı estetik yapar.                                 Her şey bir değişim ve gelişim içerisinde, dolayısıyla hat sanatında da gü-
            Sanat eseri sadece kaide ve ölçülerden meydana gelmez. Yazının estetik   nümüze göre estetik özellikler gösteren ve güzeli yansıtabilen yeniliklere
            olması,  yazılan kâğıdın ya da malzemenin güzel olması, yazı ile bütün-  olumlu bakmaktayım.
            leşmesi, kompozisyon ve harflerin kompozisyon içerisindeki oranı ve ko-
            numu önemli özelliklerdir. Ve duygular da önemli... Hattatın duygularını   İlginiz için teşekkür ediyorum.
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62