Page 61 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 61
SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE
Yağmuru dinleyen Vav. Deri üzeri katı‘ ve boyama.
59
Uzun yıllar ebru ile meşgul oldunuz. Bu süreçte ebru teknesi dair inancım tamdı. Gerçekten de bugün bunların yapıldığını gör-
size neler öğretti? mek beni memnun ediyor.
Ebru sanatının ve diğer geleneksel sanatların felsefesi bir esasın-
da. Amaç birlikteliği var. Bu sanatlarla sabrı öğreniyorsunuz, bir Son yıllarda katı‘ ile hemhâl oluyorsunuz. Katı‘a nasıl yönel-
de gözlem yeteneğiniz gelişiyor. Sabır, oturup beklemek değildir. diniz? Atalar sanatının inceliklerini nasıl kesbettiniz?
Çalışıp mücadele etmek, bıkıp usanmadan denemek, bu yolda Son 13 yıldır yoğunluklu olarak katı‘ çalışıyorum. Japonya’da Türk
araştırıp kendini geliştirmektir sabır. Gözlemlerde bulunmak ve ve Japon sanatlarını ve kültürleri yansıtan bir sergi açılması düşünü-
mukayese etmek, deyimleri algılamak, bunların sebeplerini bul- lüyordu. Bana teklif ettiler. Neler yapabilirim diye düşündüm. Ebru
maya çalışmak önemli. Eğer herkesin dediğinden farklı bir şey kâğıtlarının üzerinde katı‘ çalışması yapmak aklıma geldi. Çalışma
düşünüyorsanız, tek başınıza bile olsanız, tek başına yürümenin çok zevkliydi. Sonuçta çok değişik eserler ortaya çıktı. Esasında yazılı
gücüne erişiyorsunuz. Doğrularınızı anlatmak için farklı yöntem ebruları yaparken zaten kâğıt kesip yapıştırıyordum. Katı‘ sanatına
arayışları sizi güçlü kılıyor. da fazla uzak sayılmazdım!
Tezhip sanatı gönlünüze nasıl düştü? Katı‘ sanatını nasıl tarif ediyorsunuz?
1988 yılında Kubbealtı’nda kursa yazılmıştım. Kurslara bir süre de- Kesme ile ilgili dilimize girmiş deyim ve sözler çok var esasında.
vam ettim. Ama o esnada ebru daha ağır bastı. Yoğunluklu olarak Bunlardan biri olan “kıldan ince, kılıçtan keskin” deyimini hemen
ebru sanatına yöneldim. Daha sonra İtalya, Malta ve Japonya’da al- herkes bilir. Katı‘, dünyayı ve âdeta cennete giden yolu tarif edi-
tın kullanma yöntemlerini araştırdım. Kardeşim Ekrem Çoktan’dan yor bana göre. Ve bu yolun ne kadar hassas olduğunu…
bilgileri güncelleyerek farklı çalışmalara ve desenlere yöneldim.
Kâğıdın ve derinin fazlalıkları kesilirken, esasında kesilen hayâl
Tezhipte ustanız kim? Bu alanda neler yaptınız? ve yalan. Geriye hak ve gerçek kalıyor. Belki de kestiğimiz, benli-
Kubbealtı’nda Çiçek Hoca ve Günnur Hoca ile çalışmaya başladım. ğimiz. Bunu başarabilirsek hakikate ulaşmak için adım atmış veya
Kardeşim Ekrem Çoktan’la birlikte Katar Turizm Bakanlığına çok yol almış oluruz. Aksi halde sadece boyalı, kesilmiş kâğıtlar, deri-
büyük tezhipler, ciltler, murakkaalar hazırladık. ler ortaya çıkar.
2010 yılında sadece altın kullanarak dünyanın en büyük tezhibini
yaptık. Guiness Dünya Rekorlar Kitabı’na girdik. Katı‘ genellikle kâğıtlarla icra ediliyor. Siz deri üzerinde ça-
Tezhibi diğer öz sanatlarımızla birlikte kullanmayı seviyorum. lışmayı seviyorsunuz. Kâğıtları, derileri keserken neler dü-
Yurt dışına gittiğiniz zaman orada geometrik Selçuklu motifleri şünüyorsunuz? Tasarımlarınız nasıl şekilleniyor?
olarak bildiğimiz desenlerin “İslâmi motifler” diye adlandırıldığı- Kâğıt ve deri ikisi de birbirinden çok farklı malzemeler. Kâğıtla
nı gördüm. Bu desenleri 14-15 senedir kullanıyorum. O zamanlar çalışmak biraz daha kolay. Başladığınız gibi bitiriyorsunuz. Ama
bunların, hatların etrafında tezhip deseni olarak kullanılacağına kâğıdın ömrü belli, deri kadar uzun değil. İki bin yıllık, beş bin