Page 57 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 57

sine “gayritabii krematistik” adını verip   kendi aralarında eşit taksim etmesiyle so-
                        reddetmekteydi.                             run çözülmez. Çünkü iş karşılığı olarak
                                                                    aldığı  mübadele ürünü ihtiyaçlarını tat-
                        Bîrûnî, Aristoteles'in bu kavramlarını bil-
                        se de, benimsemediği için eserlerinde kul-  min etmez. Emek eşit olmadığı gibi ihti-
                        lanmamıştır.  Bîrûnî,  iktisat tarihindeki   yaç saatleri de uymaz. Meslek erbabının
                        bir ilerleme olarak kabul ettiği mübadele   ve üreticinin ürünü her istediği zaman
                        ekonomisindeki gelişimi paranın kullanıl-   mübadele edilemediğinden veya talep
                        ması bağlamında açıklar. Nitekim tabii      edilmediğinden kendi aralarında her za-
                        muamele adını verdiği, paranın olmadığı     man değerli olan bir müdadele aracı icat
                        ve malın mal ile mübadele edildiği tram-    etmek zorunda kalmışlardır. Bu da nadir
                        pa usulünün daha sonra gelişerek “vazi      ve paslanmadan şeklini muhafaza eden
                        muamele”ye dönüştüğünü, yani paranın        gümüş ve altın olmuştur. Böylece bir mü-
                        artık mübadele aracı olarak kullanılmaya    dale aracı olarak para dolaşıma girmiş-
                        başlandığını belirtir.                      tir. Ancak bu durum, insanlar arasında
                                                                    haksızlığa uğrayanların varlığını tama-
                                                                    men ortadan kaldırmadı; hatta insanlar
                        Üretim-Meslekler                            arasında yüksek, aşağı ve zayıf zümreler
                                                                    zuhur etti.
                        Tahdîd  ve Cemâhir adlı eserlerinin mu-
                        kaddimesinde  Bîrûnî  iktisat ilmindeki     Bu bağlamda yöneticiler zümreler arasın-
                        üretim ve bölüşümden hareketle, insanın     da bir tesviye çaresi bulmak zorunda kal-
                        ihtiyaçlarının karşılaması ile ilgili olarak   dılar. Allah, bu madenler vasıtasıyla hayat
                        hem medeniyet, meslekler (hırfet) ve sa-    işlerini tanzim edince insanlar arasında
                        natın doğuşu hem de insanlar arasındaki     para toplamak hırsı arttı. Ancak paranın
                        içtimai bağlılıkların nasıl husule geldiği   kıymeti suni bir şeydir. Medeni insanları
                        üzerinde de durur.                          birbirine yardıma sevk eden hakiki hayat
                                                                    nizamının esası “tabii muamele”dir. Ma-
                        Bîrûnî, insan tabiatının anarşiye temayü-   deni paralar esasına göre kurulan hayat
                        lü olsa da hem doğaya hâkim olmak hem       ise “vazi muamele” hayatıdır. Bu vazi
                        de kendi hayatlarını korumak ve ihtiyaç-    muamele hayatı insanlar arasında kadı-
                        larını karşılamak için içtimai ve iktisadi   na, evlada, lükse, para ihtikârına düşkün-
                        kanunlar vazederek hemcinsleriyle birlik-   lük ve kazanç hırsı doğurmuştur. Bu da
                        te yaşamaya mecbur olduğunu belirtmiş       fakirlik, rehinle geçinmek, saltanat ve de-
                        ve bunu şu şekilde tanımlamıştır: “birlik-  rebeylik doğurmuştur.
                        te medeni yaşama mecburiyeti”.

                        Allah'ın yarattığı düzende insanlar, şehir-
                        lerde ve köylerde muhtelif hizip ve görüş-  Medeniyet Merkezleri
                        teki insanlarla karşılaşır. Bu bağlamdam    Mukayeseli  medeniyet araştırmaları-
                        insan, ezilmemek ve hayatta kalmak için     na eserlerinde ilk yer veren bilim adamı
                        başkalarıyla birlikte meslekleri ve sanayii   Bîrûnî’dir.  Tahdîd,  Tahkîk,  Cemâhir ve
                        inkişaf ettirir. Fakat insanların üretimi




      56   -   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62