Page 59 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 59

medeniyeti başta olmak üzere Doğu me-       Iktisat, Ahlâk ve Fütüvvet
                        deniyetleri üzerine geniş tetkik ve araştır-
                        maları sonucunda Tahkîku mâ li'l-Hind       Bîrûnî, insanın saadete erebilmesinin iyi
                        kitabını yazmıştır.                         ahlâkla olabileceğini; iyi ahlâkın başın-
                                                                    da da  fütüvvet-yiğitlik geldiğini söyler.
                        Bîrûnî Doğu ve Batı medeniyetlerinde        Anarşiye, fesada ve kötülüğe mütemayil
                        gelişen matematik, fen, kimya, astrono-     olan insanın, fedakârlık, iç-dış temizlik,
                        mi gibi temel bilimler; tıp, eczacılık gibi   mürüvvet, zorluklarla şuurlu mücadele ve
                        sağlık bilimleri ve coğrafya, tarih gibi sos-  kendini disipline ederek, kısaca iyi ahlâkla
                        yal bilimler başta olmak üzere otuz fark-   saadete erebileceğini belirtir. İnsan kendi-
                        lı bilim dalında eserler yazmıştır. Bunun   si için istemediği bir şeyi başkaları için de
                        için, Türkçe ve Arapçanın yanında, Doğu     istememelidir. Medeniyet de ancak böyle
                        dillerinden Hindçe ve Çince ile Batı dil-   devamlılık ve gelişme gösterir.
                        lerinden Farsça, Eski Yunanca, İbranice,
                        Süryanice olmak üzere onun üzerinde dil     Fütüvvet fikri ile iktisat felsefesi arasında
                        bilen Bîrûnî, yüz civarında eser vermiştir.   ilişki kurarak Ahî teşkilâtını kuran Ahî
                                                                    Evran, Bîrûnî’nin bu görüşlerini iktisadi
                        Müslüman      Türklerin    Orta     Asya    örgütlenmeye uyarlamıştır.
                        hâkimiyeti ve Gazneli Mahmud’un Hint
                        İmparatorluğu’nu  kurarak  Doğu  me-        Medeniyet, toplum ve  iktisat üzeri-
                        deniyetlerine  sahip  olduğunu,  Gazne-     ne çağından çok ileri fikirler ileri süren
                        liler ve Selçukluların İslâm dünyasına      Bîrûnî’nin  medenileşmek  olarak  tanım-
                        hâkimiyetleri ile ilk kez Doğu ve Batı      ladığı maddi ve manevi kalkınma teorisi,
                        ilimlerinin ve buna bağlı olarak Doğu ve    önce Selçuklular daha sonra da Selçuklu-
                        Batı medeniyetlerinin temsilcinin Türkle-   ların devamı olarak Osmanlılar üzerinde
                        rin öncülüğünde kurulan İslâm medeni-       oldukça etkili olmuştur. Daha çok da
                        yeti olduğunu, böylece bir dünya medeni-    Anadolu sanayi devrimini başlatarak Sel-
                        yetinin/dünya ekonomisinin doğduğunu        çuklu şehir medeniyetini çok ileri seviye-
                        ilk ileri sürendir.                         lere taşıyan Ahî Evran’ı etkilemiştir. Diğer
                                                                    bir etkilediği âlim de sosyolojinin kuru-
                                                                    cusu olarak kabul edilen İbn Haldûn’dur.
                                                                    Bunlara aşağıda değinilecektir.

                                                                    Bîrûnî’nin etkilendiği kişilerin başında ise
                                                                    Fârâbî gelmektedir. Bîrûnî, Fârâbî’nin ge-
                                                                    liştirdiği iki kavramı yeniden tanımlamış-
                                                                    tır. Bunlar da aşağıda ele alınmaktadır.















      58   -   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64