Bu yazımızda Z kuşağı ve entegre olacakları dijital bankacılığın geleceğini değerlendiriyoruz.
Z kuşağı, 2000 yılı ve sonrası doğan ve bilişim çağının yeniliklerine ayak uydurabilen nesildir. Bu jenerasyonun tüketim alışkanlıkları ve istekleri de diğer nesillerden daha farklıdır. Dijitalleşen çağa daha kolay ayak uyduran ve bilgisayarlarla doğan Z kuşağı, günlük yaşamlarının her noktasında teknoloji ile entegre bir şekilde yaşar.
Bankacılık sektörü de Z kuşağına verilen hizmet önceliklerine ayak uydurmaya çalışarak birtakım yenilikleri hizmetlerinde kullanmaktadır. Bu yazımızın devamında, Z kuşağı ve entegre olacakları dijital bankacılığın geleceği hakkında konuşacağız.
Kimdir Bu Z Kuşağı?
Milenyum çocukları olarak adlandırılan Z kuşağı, gelişen dünyanın şartlarına daha kolay uyum sağlar. Teknolojiyi daha çabuk kavrayabilen Z kuşağı, hızlı ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. Bu özellikler, birey olarak bilinci kuvvetlenmiş jenerasyonun daha farklı beklentileri olmasına yol açmaktadır.
Özgürlük isteyen ve kısıtlanmayı çok sevmeyen Z kuşağı, hayatlarındaki her alanda internetle bütünleşmiş bir hız beklentisi içindedir. Alışkanlık ve davranışları hizmet veren firmalar için de değiştiren Z kuşağı, tüm işletmelerin uzay çağına ayak uydurması gerektiğini öğretir. Her sektör için farklı bir etkileşim ve iz bırakan Z kuşağı, teknoloji çağının gelişimlerini ellerindeki akıllı cihazlarda görmek ister.
Teknolojik entegrelere ek olarak iletişime dayalı hizmeti de önemseyen Z kuşağı jenerasyonu, servis sonrası hizmetin hızlı ve saygılı olmasına önem vermektedir. Tüm bu Z kuşağı istekleri ve farklı tüketim alışkanlıkları, bankacılık sektöründeki hizmetlerin de değişime uğramasına yol açmıştır. Fintech dönüşümü adı verilen dijital bankacılık, akıllı cihazlardan tek bir tuşla tüm işlemlerin kolaylıkla yapılmasını sağlamaktadır.
Z Kuşağının Dijital Bankacılıktan Beklentileri
Z kuşağı tüm bu yeni nesil teknoloji isteklerinin altında dijital bankacılıktan da birtakım beklentiler barındırır. Daha şeffaf bir finansal sistem isteğinde olan Z kuşağı, internet üzerinden tüm portföylerine ulaşmayı hedefler.
Business Insider araştırmasına göre Z kuşağının dijital bankacılıktan beklediği birtakım yenilikler maddeler halinde aşağıda belirtildiği gibidir:
- Kolay anlaşılabilir ve basit müşteri deneyimi fırsatları
- FinTech olarak kendini sürekli geliştiren ve etik duruşlara saygı gösterilmesi
- Kişiye özel hizmet ve aplikasyonlar ile şahsileştirilmiş pazarlama teknikleri
- Oldukça farklı hizmet ve ürünleri tek bir potada toplayan basit ara yüzler
- Finans alanında okunabilecek platformlar ve blog gibi öğretici bilgi sağlayan siteler
- İnternetin dâhil olduğu mobil ve sosyal medya gibi kanallardan kullanıcıya dokunabilme, kuvvetli iletişim
Genel olarak daha çok iletişim bazlı ve internet altyapılı finans hizmeti bekleyen Z jenerasyonu, kişiye özel pazarlamalar ile kendilerini özel hissetmek ister. Gelişen uzay çağı ve internet ile FinTech kuruluşları Z kuşağının isteklerine ayak uydurmak zorundadır.
Dijital Bankacılık Trendleri ve Z Kuşağına Hitap Eden Finans Çözümleri
Hizmet ve ürünlerin servisinde müşterinin odağa oturduğu günümüzde, dijital bankacılık kullanan müşterilerin yarısına yakını günlük hayatı oldukça kolaylaştıracak kullanıcı merkezli bir yapı bekler. Trendleri şu anda en çok belirleyen etkenlerin başında; talepler, Z kuşağı, mobil teknoloji ve Covid etkileri gelmektedir. Bu trendler baz alındığında müşterilerin dijital bankacılığın merkezinde olması oldukça önemlidir.
Dijital bankacılık alanında Z kuşağı kullanıcılarının yüzde 60 ile 70 arası ise mobil deneyimlerin yetersiz kalması halinde hizmet sağlayıcılarını değiştireceğini belirtmektedir. Z kuşağının bu verileri ışığında, teknoloji ile bütünleşen ve sağlam yapıya sahip yazılım tabanlarıyla hizmet verilmesi gerekmektedir. Özgürlüklerine çok önem veren Z kuşağı bireyleri için, kişisel verilerin korunması ve genel olarak güvenlik de önem arz eder.
Z kuşağının yaşları gereği yeni yeni dijital bankacılık sistemine dâhil olması, mobil kullanım oranlarını her geçen gün arttırmaktadır. Yeni neslin dijital bankacılıkta mobil uygulama isteği, aplikasyonların sistem içinde bulunduğu noktayı sağlamlaştırmaktadır. Trendlerin yönünü belirleyen Z kuşağı, gelecekteki finans alışkanlıklarının yönünü tayin etmektedir. Bu sebeple dijital finans sektörü orta ve uzun vadedeki pozisyonunu Z kuşağına uygun şekilde inşa etmelidir.