Maddi hasarlı trafik kazası durumunda neler yapılmalı, kaza tespit tutanağı hazırlarken nelere dikkat edilmelidir? Detayları yazımızda bulabilirsiniz.
Kaza tespit tutanağı, en az iki araç tarafından gerçekleşen maddi hasarlı trafik kazasının detaylarını barındıran belgedir. 1 Nisan 2008 tarihinden itibaren Trafik Kanunu'na uyma şartı ile, kazaya karışan kişiler bu tutanak ile kazayı kayıt altına alabilir. Peki maddi hasarlı trafik kazası durumunda neler yapılmalı, kaza tespit tutanağı hazırlarken nelere dikkat edilmeli?
Kazalar Neden Meydana Gelebilir?
Trafik kazalarına sebep olan birçok etken olsa da bu kazalar genelde sürücü kaynaklıdır. Aşırı hızlı araç kullanımı, trafik kural ve işaretlerine uymamak, alkollü araç kullanmak ve trafik güvenliği için gerekli ekipmanları kullanmamak başlıca sebeplerdir. Kazaların çok küçük bir bölümüne ise yol, trafik ve hava durumu ile yaya veya hayvanlar neden olur.
Kaza Anında Neler Yapılmalıdır?
Trafikte oluşan bir kaza durumunda öncelikle kazaya karışan herkesin sağlık durumunun kontrol edilmesi ve sağlık ekiplerine bilgi verilmesi hayati önem taşır. Sağlık kontrollerinin ardından, maddi hasar tespiti yapılabilir. Ancak tespitin taraflarca yapılabilmesini engelleyen bazı durumlar vardır. Bunlar:
- Eksik evrak ya da yetersiz sürücü belgesine sahip olunması
- Yaş kriterine uymama, zararlı madde kullanımı ya da akıl sağlığından şüphe gibi kanuna aykırılık
- Araçlardan en az birinin kamuya ait olması ya da kazada kamu malına zarar verilmesi
- Kazaya karışan araçlardan en az birinin geçerli araç sigortasının olmaması
- Kaza sonucunda yaralanma ya da vefat olması
- Kazada sadece 3. kişilerde maddi zararın meydana gelmesi
- Kazaya karışan sürücülerin kaza tespit tutanağı içeriği hakkında anlaşmaya varamamaları
Bu durumlarda düzenlenen kaza tespit tutanaklarının geçerliliği yoktur. Bu durumlarda tarafların polis çağırması gerekir. Kişilerin tutanakta anlaşmaları durumunda emniyet ve sigorta görevlilerinin kazayı doğru değerlendirmesi için detaylı fotoğraf çekimi yapıldıktan sonra trafik açılır. Kaza tespit tutanağı ile birlikte karşı tarafın kimlik, ehliyet, ruhsat fotoğrafları ile sigorta poliçe numarasını almak süreç boyunca sorun yaşamamak adına önemlidir.
Trafik Kaza Tutanağı Hazırlarken Nelere Dikkat Edilmelidir?
Maddi hasarlı bir trafik kazası için doldurulacak kaza tespit tutanağında dikkat edilmesi gereken birçok husus vardır. Eğer bu hususlara dikkat edilmez ise tutanak geçersiz olabilir. Bu hususlar şöyledir:
- Tutanak sadece kazaya karışan kişiler tarafından ve iki nüsha olarak doldurulur. Kaza tespit tutanağını doldurmak için ruhsat sahibi olmaya gerek yoktur.
- Tarafların ikisinin de form üzerinde mutlaka ıslak imzası olmalıdır. Doldurulan form fotokopi ile çoğaltılmış olsa da altında ıslak imzaların olmaması durumunda geçerliliği bulunmaz.
- Form üzerinde yer alan bilgiler hatasız ve eksiksiz bir şekilde doldurulmalıdır. Kazanın oluş şekli taraflarca açık bir şekilde belirtilmeli ve krokisi çizilmelidir.
- Trafik poliçe numaraları ile tarafların sigorta şirketlerinin tutanakta eksiksiz belirtilmiş olması gerekir. Şirketin ve poliçenin tespit edilememesi durumunda da tutanak geçersiz olacaktır.
- Kazaya ikiden fazla aracın karışması sebebiyle birden fazla kaza tutanağı tutulabilir. Bu durumda da tüm tarafların her tutanakta ıslak imzaları bulunmalıdır.
Kaza tespit tutanağının beş iş günü içerisinde sigorta şirketine teslim edilmesi gerekir. Sigorta hizmeti alınan kurum, trafik sigortası ve kasko sigortası için ek belgeler talep eder. Kurum tutanakları Sigorta Bildirim ve Gözetim Merkezi’ne iletir ve üç iş günü içerisinde kusur oranları belirlenir. Kusur oranları %0, %50 ya da %100 şeklindedir. Oranlara itiraz olması durumunda dosya Kaza Kusur Değerlendirme Komisyonu tarafından sonuçlandırılır.
Trafik kazalarının maddi ve manevi kayıplarını önlemek için sigorta ve kaskoya sahip olmak büyük önem taşır. Siz de Kuveyt Türk ile zorunlu trafik sigortası ve kasko sigortası avantajlarından yararlanarak aracınızı güvence altına alabilirsiniz!