Evvelen geçmiş olsun. Adıyaman’da depremi yaşadınız. Deprem, halet-i ruhiyenizi, mefkûrenizi, yazı çalışmalarınızı nasıl etkiledi?
Eyvallah, Allah razı olsun, Mevlamız memleketimizi ve milletimizi böyle âfetlerden uzak eylesin. 6 Şubat 2023’te Kahramanmaraş merkezli depremde Adıyaman da büyük bir yıkıma uğradı. Birçok akraba ve dostumuzu kaybettik, âfetin boyutu büyük olduğu kadar yüreğimizdeki acısı da unutulmayacak kadar büyük. Malum olduğu üzere âfetten sonra şehrin imar faaliyetlerinin uzun zaman alacağı bir gerçektir. Devletimizin ve milletimizin her türlü maddî ve mânevî desteğini en güçlü şekilde gördük ve görüyoruz.
Malumunuz üzere, sanat çalışmalarımız da bu süreçten etkilendi, âfetten buyana yaklaşık bir yıl boyunca pek kalem ve kâğıt ile meşgul olamadık.
Sanatla teşrik-i mesainiz ne zaman başladı?
Adıyaman’da 1995 yılında imam hatip lisesi son sınıfta iken, karakalem resim çalışmalarımızı gören ve hüsn-i hat sanatına teşvik eden bir hocamızın vesilesiyle Rahmetli Hattat Fahrettin Bilgiç hocamız ile tanıştık, akabinde rik’a meşk meşk etmeye başladık. Yaklaşık 6 aylık bir meşk sürecinden sonra hocamızın Ankara’ya yerleşmesiyle birlikte derslerimiz de sonlandı.
1996’da Adıyaman İmam Hatip Lisesi’nde öğretmenlik yapan (Kıymetli Üstadımız Hattat Hüseyin Kutlu öğrencisi) Rahmetli Hattat Hacı Osman Yetiş hocam ile rik’a meşklerimizi bitirdikten sonra sülüs derslere başladık, yaklaşık 2 yıl meşk ettikten sonra üniversiteye hazırlık süreci oldu, bir süre ara vermek zorunda kaldık, sonrasında 4 yıllık üniversite hayatı boyunca ayrılık oldu.
Sonra?
Mezuniyetten sonra tekrar ders almak için hocamı ziyaret ettiğimde İstanbul’a yerleşeceğini ve e-postalar üzerinde derslere devam edebileceğimizi söyledi. Bu süreçte Hacı Osman hocamıza Alzheimer hastalığı teşhisi konmuştu ve bu sebeple vefât etti. Garîk-i rahmet ola.
2013 yılında kıymetli üstadım Hattat Mahmut Şahin hocam ile sosyal medya vesilesiyle tanıştık ve kendilerinden ders talebinde bulunduk, kabul edildik. Sülüs ve nesih alanında icazetimiz verildi, halen hocamdan ta’lik derslerine devam ediyorum.
Dünden bugüne öznesinde sanat olan çalışmalarınızı özetlemenizi istirham ediyorum.
Efendim, öncelikle resim sanatına olan merakımdan dolayı 1998 yılında özel yetenek sınavlarına hazırlanarak İnönü Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim-İx Öğretmenliği bölümüne kaydoldum. Hüsn-i hat sanatına olan muhabbetimi de devam ettirerek 4 yıllık fakültedeki eğitim sürecinde çeşitli etkinlik ve sergilere katılım sağladım. Fakülte bittikten sonra da sanatla olan bağım bu günümüze kadar devam etti.
Bu alanda neler yaptınız?
Renkli duvar resimleri, alçı kabartma, tuval üzerine resimler vs.
Grafik tasarım çalışmalarınıza da müşfikâne nazar edelim.
Grafik tasarım alanında logo ve amblem çalışmalarım, afiş tasarımlarım oldu. Bir süre reklam ajansında grafiker olarak hizmet ürettikten sonra, Güzel Sanatlar Fakültelerinin özel yetenek sınavlarına öğrenci yetiştirmek amacıyla özel atölye kurduk ve bu süreçte beş yıl boyunca (2001-2006) birçok öğrenci yetiştirmek nasip oldu.
2006’da taşraya imam hatip olarak atamam oldu, bu nedenle atölyeyi sonlandırmak icab etti.
Resimle ünsiyetiniz devam etti mi?
Hamd olsun. Kendi özelimde resimler yapmaya devam ettim, sergilerde bulundum.
Buradan, ‘Yolcu Sanatkâr’ Hattat Mahmut Şahin ile teşrik-i mesainize gelelim.
2013 yılında Üstadım, Kemankeş Hattat Mahmut Hocam ile tanıştım ve talebeliğe kabul edildim. Böylelikle hüsn-i hat yolculuğum tekrar başlamış oldu.
Hâlen mezkûr yolculukta üstadımın gösterdiği hedefte yürümeye (talebeliğe) devam ediyoruz. Kıymetli üstadımın üzerimizde emeği çoktur. Allah ondan razı olsun.
Âmin.
Evvelemirde online platformlarda başladığımız meşk çalışmaları zamanla hocamızın hanesinde devam etti. Gece veya gündüz demeden her saatte ders yolladığımız zamanlarda bizleri kırmadan, sıcağı sıcağına cevap verdiğini söylemek isterim.
Mahmut Şahin hocayla sülüste epey yol aldınız. Sonrası?
Sülüs meşklerimiz bittikten sonra üstadım bir gece vakti telefonla arayıp “Ramazan’ım ne yapıyorsun?” diye sorunca, masa başında oturduğumu ve meşk ettiğimi söyleyince, Kur’ân-ı Kerîm’i açmamı ve bir âyet-i kerîme seçmemi istedi. Önce sebebini bilemedim, tabi şaşkınlıkla açtım ve bir âyet seçtim, o âyeti okumamı istedi ve okudum, sonrasında “icâzet metnini yazabilirsin, hayırlı olsun” deyince çok mutlu olmuştum, birçok talebe arkadaşım da bu durumu yaşamış olmalı.
Hattat Mahmut Şahin’den icazet aldınız. Hocanızın Râkım Mesleği’ne hizmetlerine dair neler söylemek istersiniz?
Üstadımızın biz talebelerine hüsn-i hat sanatını yazı nevi dışında teorik olarak da, bıkmadan, usanmadan sohbet tadında bizlere aktarması biz talebelerine mutluluk vermiştir.
Hocamızın geleneksel sanatlarımızın bizden sonraki kuşaklara aktarılması için gösterdiği gayrete şâhidiz, hayırlı işlerde ön saflarda bulunmasına da şâhidiz. Mevlâmız hayırlarını makbul etsin inşallah.
Âmin. Hattat Mahmut Şahin aynı zamanda yardım sergilerinin öncülerinden biri oldu.
Evet, bizlere bu alanda da örneklik etti. Bir hayır sergilerine bir yazı verdiysek hocamız sekiz-on yazı verdi. Birkaç örnek verecek olursak hocamız yetimler yararına sergiler düzenledi. Su kuyularının açılması için sergiler düzenledi. Cami inşaatları için sergiler düzenledi. En son Gazze yararına bir sergi tertip etti. Anadolu’da biiznillah dört hüsn-i hat müzesinin kurulmasını temin etti.
Var olsun… İcazet muhatabının omuzlarına pek çok mesuliyet yüklüyor. Bunlardan biri de öğrendiklerini öğretmek. Sizde durum nasıl?
Talebe yetiştirme konusunda imkânlar dahilinde gayret ediyoruz elbette, Anadolu’da; Adıyaman, Elazığ, Adana ve Kahramanmaraş’ta derslere devam eden talebelerimiz var. İnşallah bu mesuliyeti bihakkın yerine getirebiliriz.
İnşallah. Adıyaman’da geleneksel sanatlara yönelik neler yapılıyor?
Adıyaman Üniversitesi’nde geleneksel sanatlar alanında faaliyet gösteren Dr. Muhammet Çevik kendi kurduğu tezyin atölyesinde ebru çalışmalarına devam etmekte… Muhammed hoca ebru ile yazı tezyinatında yeni bir usul ve üslup geliştirdi. Bakır kakma sanatını icra etmekte olan Doç. Dr. Ebubekir İnan hocamızın eserlerine dikkatlice bakanlar Anadolu’yu Türk-İslam yurdu haline getiren hakikatli ustaların izine ulaşabilir.
Deprem sonrasında İstanbul’a gelerek sanatınızı Âsitane’de icra etmeye başladınız. Yazı sanatını Anadolu’da icra etmekle İstanbul’da meşk etme arasında bir fark var mıdır?
6 Şubat 2023’te Kahramanmaraş merkezli depremde şartların zorluğu nedeniyle İstanbul’a taşınmak zorunda kaldık. Yaklaşık bir yıldır ailemle beraber İstanbul’dayız. Depremin hemen akabinde üstadımın bizi arayıp halimizi, ahvalimizi sorması sonrasında bize bir dairesini tahsis ettiğini söylemesi, maddî ve mânevî destekleriyle bizi ziyadesiyle sahiplenmesi mutlu etti. Allah razı olsun kendisinden.
Âmin.
Ayrıca memuriyet görevimizi de Adıyaman Üniversitesi’nden İstanbul Üniversitesi’ne nakletmek sûretiyle Şehr-i İstanbullu olduk.
Elbette Mahmut Şahin hocamızın hanesine yakın olmak bizim için bir şereftir, rahle-i tedrîsinde olmak mühimdir.
Sanat hayatınızda başarılar ve kolaylıklar dilerken ilginiz için teşekkür ediyorum. Son olarak okuyucularımıza nasıl bir mesaj iletmek istersiniz?
Efendim biz teşekkür ederiz. Bize kıymetli vakitlerinizi ayırdınız. Allah sizlerden ebeden Allah razı olsun.
Âmin.
İbrahim Ethem Gören/29.01.2024-Yazı No: 388