Page 60 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 60

Kâşân’da bir
                                                                                                           kervansaray,
                  “Temeddün Teorisi”nin Bîrûnî ve Müteakipleri                                             Iran
                  Tarafından Geliştirilmesi



                  Yukarıda vurgulamaya çalıştığımız gibi      Bîrûnî’nin “Kâmil Topluluk” ve
                  Bîrûnî,     “insan-ihtiyaçlar-medeniyet”    “Saadete Ermek” Kavramları
                  ilişkisini kurarak açıkladığı  temeddün
                  (medeniyet) teorisini geliştirirken en çok   Bîrûnî  yukarıda  anlattığımız  medeniyet
                  Mâverâünnehir merkezli yaşanan iktisa-      kavramını Orta Asya’da yaşanan tarım
                  di-sosyal değişim ve gelişmelerden etki-    ve ticaret devriminin sonucu olarak tarif
                  lenmiştir. Müslümanların hâkim oldukla-     ederken, Fârâbî’nin de kullandığı iki kav-
                  rı bu bölgedeki iktisadi-sosyal gelişmeleri   ramı geliştirmiştir.
                  tahlil etmek ve önceki medeniyetler ve      Bîrûnî’nin, Fârâbî’den alıp geliştirdiği ilk
                  çevredeki başta Hint ve  Çin medeniyet-     kavram “kâmil topluluk”tur.
                  leriyle mukayese etmek suretiyle ortaya     Bîrûnî,  Fârâbî’nin “ihtiyaçlarını karşıla-
                  koymaya  çalışmıştır.  Bîrûnî’nin  etki-    mak üzere yardımlaşmak için bir araya
                  lendiği düşünürlerin başında ise  Fârâbî    gelmiş kâmil topluluklar saadete erer” ta-
                  gelmektedir.  Bîrûnî geliştirdiği  mede-    nımını ele alarak, bu kavramda yer alma-
                  niyet teorisiyle kendinden sonra gelen      yan  “temeddün”  (medeniyet)  kavramını
                  tüm  düşünürleri  etkilemiştir.  Bunların   geliştirerek süreci yeniden tanımlamıştır.
                  başında  Gazzâlî,  İbnü’l-Arabî, Ahî Ev-
                  ran, Nasîrüddîn-i Tûsî ve  İbn Haldûn       Bîrûnî,  Fârâbî’nin ihtiyaçların biraraya
                  gelmektedir.                                getirdiği topluluk kavramından hareket-
                                                              le medeniyetin, insanların ihtiyaçlarını





                                                                                     TEDARİKÇİ VAKIF İŞLETMELERİNİN ORTAYA ÇIKIŞI   -   59
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65