Page 71 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 71

İbn Haldûn, Arapların aile ve dine dayalı
                                                                    asabiyet etrafında kurdukları İslâm me-
                                                                    deniyetine göre Türklerin aile-din asabi-
                                                                    yetinin daha güçlü olduğunu söyler. An-
                                                                    cak birgün gelecek bu dünya hâkimiyeti,
                                                                    dünya medeniyeti öncülüğü/üstünlüğü
                                                                    Türklerin elinden de kaçacaktır  der.
                                                                                                   69
                                                                    Nitekim  Endülüs, 1300’lerden itibaren
                                                                    200 yıl boyunca önce durgunluk, son-
                                                                    ra eyalet yöneticilerinin refahın verdiği
                                                                    özgüvenle  kendi  bölgelerinde  bağımsız
                                                                    olma istekleriyle başlayan iç karışıklık ve
                                                                    ayaklanmalarla çöküş dönemine girmiş,
                                                                    çalkantı devam ederken 1492’de kendile-
                                                                    rinden iktisadi-sosyal olarak çok geri bir
                                                                    krallık olan İspanyollar tarafından yeni-
                                                                    lip yıkılmış, Müslüman nüfus büyük öl-
                                                                    çüde kılıçtan geçirilip yok edilmiştir.

                                                                    Endülüs elçisinin Osmanlılardan 1501
      Konya'da                                                      yılında bizzat  İstanbul’a gelerek yardım
      19. yüz yıl
      başılarında       idi şüphesiz  Timur için söylediği, İslâm   istemesi üzerine II. Bâyezid, Kemal Reis
      bir pazar yeri    medeniyetinin en yüksek kemâl noktası       ve  Burak Reis’i, daha sonra da  Kanuni
                        ifadesini  Osmanlı’nın  XVI-XVII.  yüzyıl   Sultan Süleyman, Barbaros’u İspanyolla-
                        dönemi olarak belirtirdi.                   rı vurmak üzere Endülüs kıyılarına gön-
                                                                    dermişti.  Osmanlı  baskısıyla  az  da  olsa
                        Moğol bakiyelerini yok edip Şam’a ilerle-   kurtarılabilen Endülüslü Müslümanları
                        yen Timur için “(…) devri beşer tarihinin   Kemal Reis, Burak Reis ve daha sonra da
                        ve inkişafının en yüksek noktasıdır. Yara-  Barbaros gemilerle Osmanlı idaresinde
                        tılışından bugüne kadar böyle bir devlet    olan Garp Ocakları (Tunus-Cezayir ve
                        kurulmamıştır. Babil ve İran hükümdar-      Libya) topraklarına taşıyıp yerleştirmiş,
                        ları ve  İskender bu büyük Türk cihan-      yine Osmanlı gemilerine alınarak İspan-
                        girine nisbetle gölgede kalır. Zira devlet   yol katliamından kurtarılan bir kısım
                        asabiye ruhu üzerine kurulur ve onun        Yahudiler de başta Selanik olmak üzere
                        ehemmiyeti de bu millî asabiyetin kuv-      İstanbul’a yerleştirilmişlerdir.
                        veti nisbetinde olur; asabiyet hususunda
                        ise dünyada hiçbir millet Türklere müsavi   Bu duruma Osmanlıların düşmemesi için
                        gelmemektedir.”  Asabiyetin unsurlarını     reçeteler içeren  İbn Haldûn’un  medeni-
                                        68
                        aile-ırk, din, ideoloji olarak nitelendiren   yet-umran tahlili, Kâtib Çelebi, Naîmâ,



                        68  Bk. Tarihte Usûl, s. 165.               69  Bk. Tarihte Usûl, s. 165.



      70   -   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76