Page 66 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 66

eşyaların bir cüzünü yapsın (üretsin).   Ibn Haldûn’un “Umran Ilmi”
                     Bazıları sanayi ve tarımla uğraşsın.     Kavramı
                     Bazıları da sanayi ve tarım aletlerini
                     yapsınlar (iş bölümü yapsınlar). Bu      Tarih, sosyoloji ve  iktisat biliminin te-
                     âletleri başkaları yapsın ki (iş bölümü)   mellerini atan ve kurucusu kabul edilen
                     insanlara gerekli olan bütün âletler     İbn Haldûn (1332-1406), XIV. yüzyılın
                     yapılabilsin.
                                                              son çeyreğinde kaleme aldığı eserlerinde,
                     Demek oluyor ki çeşitli sanat kollarında   medeniyeti şehirleşmenin yanı sıra mede-
                     çalışan insanlara ihtiyaç vardır. O halde   niyet kuran toplumlarla da ilişkilendir-
                     insanlar bir meslek edinmeli, bir işte   miştir.  İbn Haldûn,  Bîrûnî’nin “insanın
                     birleşmeli (aynı işte çalışanlar mesleki
                     gruplar oluşturmalı) ve çalışmalı ki     tabiatı icabı medeni yaşamaya mecbur
                     insanların ihtiyaçları görülmüş olsun.   olduğu”, “insanların bir araya gelerek
                     İnsanların medeni yaratılmaları işte     maddi ve manevi ihtiyaçlarının karşılan-
                     budur. 62                                ması” olarak belirttiği ve “temeddün”
                  Burada kısaca değineceğimiz bir konu da     olarak nitelendirdiği “medeniyet” kavra-
                  Ahî Evran’ın Letâifü’l-hikme isimli eseri-  mından yararlanmıştır. Yine İbn Haldûn,
                  nin Konya kadılığı da yapan Sirâceddin      Ahî Evran’ın, Bîrûnî’den alıp geliştirdiği
                  el-Urmevî’ye ait olduğu gibi bazı iddi-     “insan tabiatı icabı medeni yaratılmıştır”
                  alardır. Ahî Evran bu eserini Alâeddin      görüşünden ve mesleklerin/zümrelerin
                  Keykubad’ın  davetiyle  gittiği  Konya’da   kümelenerek iş bölümü yapması ve mes-
                  Ahî Hangâhı/Baş-Tekke’yi kurup şeyh-        leğin pirden/ustadan öğrenilmesi şeklinde
                  liğini yaptığı dönemde kaleme alır. Kâdî    tanımladığı “kümelenme” teorisinden de
                  Sirâceddin üretim, esnaf, ticaret ile ilgili   faydalanmıştır.
                  kadılığa intikal eden sorunları çözerken    Bîrûnî ve Ahî Evran’ın insan-ihtiyaçlar-
                  zümreler halinde kümelenmiş üreticilerin    toplum-medeniyet-kümelenme-meslek
                  hak ve yükümlülükleri ile ilgili önemli hu-  ilişkisini kurduğu önemli tanımlamala-
                  suslarda Kâdî Sirâceddin’in, Ahî Evran’ın   rını, İbn Haldûn eserinin muhtelif yerle-
                  eserinden yararlandığı, hatta şerh etme-    rinde alıntılar yaparak ve yorumlayarak
                  ye çalıştığı anlaşılmaktadır. Zira Kâdî     kullanmıştır:
                  Sirâceddin’e ait olduğu iddia edilen bu        Allah’ın insanı muhtaç yaratmış olması
                  eser dışında başka bir eserinin bulunama-      da şu hikmete dayalıdır ki, insanlar
                  mış olması da, bu eserle kadılığı nedeniy-     hayatlarını sürdürebilmek için iktisadi
                  le ilgilendiğini, kitap telif çalışması yap-   faaliyette bulurarak ve biraraya gelerek
                  madığını gösteren önemli bir bulgudur.         belli üretim faaliyetlerinde yardımlaşmak
                                                                 zorunda kalsınlar ve cemiyetler
                                                                 (topluluklar) halinde yaşayarak
                                                                 yeryüzünü imar etsinler. 63





                  62  Ahî Evran, Letâifü’l-hikme, Paris Bibliothique   63  İbn Haldun, Mukaddime, trc. Zakir Kadiri
                      Nationale, nr. 99, s. 90a-b.                Ugan, Ankara: MEB Yayınları, 1968, II, 3, 97.




                                                                                     TEDARİKÇİ VAKIF İŞLETMELERİNİN ORTAYA ÇIKIŞI   -   65
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71