Page 64 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 64

Ahî Evran’a göre “insan medeni yaratıl-     luş nedenini unutup Allah’tan uzaklaşma
                  mıştır”. Medeniyet insanın maddi ve ma-     tehlikesi içine gireceklerinden, bu tehlike-
                  nevi ihtiyaçlarının karşılanmasıyla oluşur   ye karşı insanların manevi ihtiyaçlarının
                  ve gelişir. Peygamberler de esasen insa-    da karşılanması çok önemlidir. Ahî Evran
                  nın  maddi  ve  manevi  ihtiyaçlarını  nasıl   insanların manevi ihtiyaçlarının karşılan-
                  karşılayacaklarını yaşayarak anlatmak       masını Bîrûnî’nin geliştirdiği fütüvvet fik-
                  üzere gelmişlerdir. Peygamberlerin varis-   ri bağlamında değerlendirmiştir.
                  leri olan mürşid, âlim ve ârifler de bunu   Ahî Evran, Bîrûnî’nin medeniyet teorisini
                  hem yaşarlar hem de insanlara anlatır ve    uygulama alanına koyarak daha da geliş-
                  öğretirler.                                 tirmiş,  manevi  ihtiyaçların  karşılanması

                  Ahî Evran’ın “medeniyet teorisi”ne en       için Anadolu Ahî  Fütüvvet Teşkilatı’nı
                  büyük  katkısı  ihtiyaçların  karşılanması   kurarken maddi ihtiyaçların karşılanması
                  için geliştirilen ilim ve meslekler konu-   için bu teşkilatla ilişkilendirerek küme-
                  sunda olmuştur. Ahî Evran ihtiyaçların      lenmiş sanayi birliklerini meydana getir-
                  karşılanması için ilim alanında Ahî tasav-  miş ve bu sayede Anadolu sanayi devri-
                  vuf ilmini geliştirerek bu alanda hem kla-  mini başlatmıştır.
                  sik tasavvuf ilmine hem de ahlâk-felsefe,   Aşağıda ikinci ve üçüncü bölümde ay-
                  iktisat ilmine önemli katkılar sunmuş ve    rıntılı anlatılacak olan Ahî Evran’ın
                  bu konuları içeren birçok eser kaleme al-   öncülüğünde Selçuklular maddi ve ma-
                  mıştır. Özellikle iktisat ilminde üretimin   nevi ihtiyaçları karşılayan medeniyet te-
                  arttırılması, verimlilik, kalkınma, sınai   orisini pratik olarak uygulama alanına
                  mülkiyet hakları,  meslek geliştirme, uz-   koymuşlardı.
                                                                           61
                  manlaşma, iş ahlâkı gibi birçok konu-
                  da önemli katkıları vardır. Geliştirdiği    Ahî Evran, Bîrûnî’den alıp geliştirdiği me-
                  “zümreler halinde üretim birlikleri kurup   deniyet ve üretim ilişkisi ile ilgili görüş-
                  kümelenerek üretim teorisi”yle ve bu teo-   lerini Letâifü’l-hikme adlı eserinde şöyle
                  riyi ugulamak üzere uzman yetiştiren Ahî    ifade eder:
                  Evran Vakfını kurarak Anadolu sanayi           Bilmiş ol ki Allah insanı medeni yarattı.
                  devrimini başlatmış, sadece Selçuklu ve        Bu şu anlama gelir: Allah insanoğlunu
                  İslâm dünyasını değil, tüm dünyayı etki-       öyle yarattı ki insanlar bir çok şeye
                                                                 muhtaç olsunlar ve ihtiyaç duysunlar.
                  leyen çok büyük bir etki bırakmıştır.
                                                                 Örneğin yiyecek, içecek, giyecek ve
                  Ahî Evran maddi ve manevi ihtiyaçları          yatacak şeylere. Ve hiç kimse bunları
                  birlikte en iyi karşılama yöntemi olarak       tek başına karşılayamaz (üretemez). Bu
                  kümelenme teorisini anlattığı eserinde,        ihtiyaçları karşılamak için çok büyük
                  kümelenmeye  dayalı  zümreler  halinde         bir kitle çalışmalı, tâ ki herkes gerekli
                  meslek-sanayi birliklerinin kurulmasıyla
                  insanların  maddi  ihtiyaçlarının  karşıla-  61  Ahî Evran, Letâifü’l-hikme, s. 90-91. Ayrıca
                                                                  Ahî Evran’ın medeniyet anlayışı, kümelenme
                  nacağını belirtmiştir. Maddi ihtiyaçlarını      teorisi, Ahî Fütüvvet teşkilatı ve Ahî Anadolu
                  karşılama peşinde insanlar, gerçek varo-        Sanayi Devrimi değerlendirmeleri için bkz.
                                                                  Ahmed Kala, Debbağlıktan Dericiliğe, s. 2-80.




                                                                                     TEDARİKÇİ VAKIF İŞLETMELERİNİN ORTAYA ÇIKIŞI   -   63
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69