Page 62 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 62

küçük olan kulübe de bu cümledendir.     Gazzâlî’nin Maddi-Manevi
                     Mahallenin ve köyün her ikisi de şehre   Ihtiyaçlara Dair Iktisadi
                     tabidir. Şu farkla ki köy, şehre hâdim   Görüşleri
                     olması ve şehrin cüzü olmasıyla tabidir.
                     Bu kabilden ev, sokağın bir cüzü, şehir   Gazzâlî, Bîrûnî’nin ihtiyaç-insan-cemiyet-
                     millet topraklarının bir cüzü, millet de   topluluk konusunu eserlerinde ayrıca ele
                     dünya nüfusunun bir cüzü sayılır.
                                                              alır. Tek başına ihtiyaçlarını gidereme-
                     Makbul olan kâmil topluluklardır.        yen insan, bunun için bir araya gelmek
                     Bunlar, eksik topluluklar olan şehirlerin   ve yardımlaşmak üzere (zorunluluğunda)
                     dışında değil, şehirlerin içinde oluşur.
                     Sakinleri kötü amaçlar için değil saadete   yaratılmıştır. Ayrıca dinin nizamı, dün-
                     erişmek amacıyla yardımlaşan şehirler    yanın nizamına bağlıdır. İnsanın sadece
                     fâzıl şehirlerdir.                       kendi ihtiyaçlarını gidermekle iktifa et-
                                                              mesi, din için gerekli mali ibadetleri ye-
                     Mamafih hayrın efdali ve kemâlin
                     âlâsı şehirden ufak olan topluluk        rine getirmeye yetmez. İnsanların mali
                     merkezlerinde değil, şehirlerin sınırları   ibadette (hac, zekat, sadaka, infak, yar-
                     içinde elde edilir. Şunu söyleyelim ki   dımlar) bulunabilmeleri için ihtiyacından
                     hayır nasıl arzu ve iradeyle elde edilirse,   fazla üretmesi gerekir. Ancak insanın
                     kötülük de arzu ve iradeyle elde edillir.   üretirken, çalışırken çok mal biriktirme
                     Dolayısıyla bir şehrin sınırları içindeki   ve yüksek makam hırsıyla dünya işlerine
                     yardımlaşmanın kötü amaçlara doğru
                     yöneltilmesi de mümkündür. Fakat         dalıp Allah’ı ve âhireti unutma tehlikesi
                     sakinlerin ancak saadete erişmek         vardır. Dünyadan el etek çekerek değil
                     maksadıyla yardımlaştıkları bir şehir fâzıl   Allah rızasını kazanmak için çalışarak
                     bir şehir olur.                          insan bu tehlikeden kurtulduğu gibi hem
                  Bütün şehirleri saadete erişmek maksa-      dünya hen de âhiretini kazanabilir. Bu
                  diyle elele vererek çalışan bir millet de   nedenle dinin nizamı, dünyanın nizamına
                  fâzıl bir millettir. Böyle çalışan milletler-  bağlıdır. Bu anlamda dünyanın nizamı-
                  den oluşan dünya da fâzıl bir dünyadır:     imareti insanların sadece kendi ihtiyaç-
                                                              larını karşılamakla iktifa etmeyip, Allah
                     Zaten saadete erişmek maksadıyla         rızasını kazanmak maksadıyla insanlık
                     kurulan her topluluk da fâzıl bir topluluk
                     sayılır. Onun içindir ki bütün şehirleri   için daha fazla üretmelerine, çalışmaları-
                     saadete erişmek maksadıyla elele vererek   na bağlıdır. Gazzâlî, sadece kendi ihtiyacı
                     çalışan bir millet, fâzıl bir millettir. Bütün   kadar veya sadece kendi ihtiyacı için değil
                     milletleri saadete ulaşmak maksadıyla    aynı zamanda insanlara faydalı olmak,
                     elbirliğiyle çalışan bir dünya da fâzıl   böylece Allah rızasını kazanma yolunda
                     bir dünya olur. Fâzıl şehir tam sıhhatte   meslek sahibi olup üretenler için “muk-
                     bir vücuda benzer. Bütün uzuvları onu    tesit” (iktisatçı) terimini geliştirmiş ve
                     hayatının sonuna kadar muhafaza etmek
                                              56
                     hususunda yardımlaşırlar.”               kullanmıştır.
                                                              Gazzâlî’nin bu konudaki görüşlerinin yer
                                                              aldığı bölümleri, eserlerinden kısa alıntı-
                  56  Fârâbî, el-Medinetü’l-Fâzıla trc. Nafiz Danış-  larla aşağıda veriyoruz:
                      man, Ankara: MEB Yayınları: 2001, s. 79-80.




                                                                                      TEDARİKÇİ VAKIF İŞLETMELERİNİN ORTAYA ÇIKIŞI   -   61
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67